Bedrijf Starten Persoonlijke Ontwikkeling Tekstblog

Werken “aan” je bedrijf en niet werken “in” je bedrijf

Bedrijf starten: werken aan je bedrijf i.p.v. in je bedrijf

In het begin van de opstartfase van een bedrijf werken zowel de meeste startende ondernemers als de meeste ervaren ondernemers “in” hun bedrijf. Bij de prille start van het bedrijf is dat logisch; je moet als nieuwe ondernemer eerst “het wiel” zelf uitvinden. Laat je niet van de wijs brengen door mensen die je proberen over te halen om het meeste uit te besteden. Je kan bepaalde bedrijfsonderdelen laten bouwen door anderen (bijvoorbeeld websites), maar het is belangrijk om zelf als beste te weten waarom het bedrijfsonderdeel er überhaupt is, én hoe je ermee moet werken. Weten hoe bepaalde werkprocessen lopen en hoe je ze uit moet voeren, welke volgorde gehanteerd moet worden etc. is zeer belangrijk. Het is dus in de eerste fase van je bedrijf de bedoeling om alle processen te begrijpen en zelf eigenhandig te kunnen uitvoeren. Daarna moet er een moment komen waarbij je langzamerhand de tijd moet nemen om een vogelperspectief te nemen op je eigen bedrijf. Wat gaat er goed? Wat gaat er niet goed? En om de tijd te nemen om veranderingen/verbeteringen aan te voeren “aan” je bedrijf.

Het concept van werken aan je bedrijf
Het concept “werken aan je bedrijf en niet in je bedrijf” komt oorspronkelijk van de Amerikaanse schrijver Michael Gerber, die in zijn best-seller ” The E-Myth Revisited: Why Most Small Businesses Don’t Work and What To Do About It ” er voor het eerst over schreef.
De vier belangrijkste vragen Gerber stelde in zijn boek zijn:
– Hoe kan ik mijn bedrijf laten draaien, zonder mijzelf?
– Hoe kan ik mijn mensen voor mij laten werken, zonder dat ik ze elk uur van de dag moet bijstaan?
– Hoe kan ik mijn bedrijf bezitten, zonder dat het mij bezit?
– Hoe kan ik het werk doen wat ik leuk vind, en al het andere werk uitbesteden?

De 3 persoonlijkheden
De ondernemer heeft volgens Michael Gerber in zijn dagelijkse bezigheden 3 personages waarmee hij naar zijn “business” kijkt. De persoon achter de ondernemer is dus feitelijk een soort schizofreen; en heeft een bewustzijn met drie persoonlijkheden. Deze zijn in een continue conflict – de ondernemer, de manager en de technicus.
De manager schrijft (business)plannen en probeert de orde te bewaken, de technicus is bezig met de dagelijkse taken en beslommeringen, terwijl de ondernemer droomt over het eindresultaat en de visie van zijn bedrijf. De ondernemer is klaar met vandaag; het is afgehandeld en hij wil verder bouwen aan de toekomst. Eigenlijk ziet hij iedereen als vijand voor het behalen van zijn dromen. Hij is daarom ongeduldig tegenover zijn personeel en familie en vrienden, omdat zij zijn visie niet kunnen zien. Als ondernemer moet je jezelf los kunnen laten van de dagelijkse beslommeringen, obstakels en kleine details, om de visie niet uit het oog te verliezen.

Strategische of tactische focus
De dagelijkse “to do” lijst kan zo vol staan dat je elke dag vol goede moed het lijstje gaat afwerken, om erachter te komen dat er aan het einde van de dag geen tijd meer is voor reflectie en tijd om eens goed na te denken waar je heen wilt met je bedrijf. Het opstellen en bijwerken van een businessplan (ondernemingsplan) is één van de beste tests om te zien of je als ondernemer tactisch of strategisch bezig bent. De planning laat je namelijk verder kijken dan je dagelijkse werkzaamheden.

Gevaren van werken “in” je bedrijf
De volgende gevaren kunnen ontstaan wanneer je alleen maar werkt “in” je bedrijf:
– Geen strategische focus maar een tactische focus;
Het gevaar is dat je per dag de zaken aan het afhandelen bent, zonder dat er groei in je bedrijf zit. Er is dus nooit aandacht voor beslissingen die impact hebben op de lange termijn en de core business van je bedrijf, welke je kunnen onderscheiden van de concurrentie, en je blijvend voordeel op kan leveren.
– Zolang je in je bedrijf bezig bent ben je meer gefocussed op het behouden van de status quo (de huidige stand van zaken);
Zaken worden niet aangepakt, knelpunten in je bedrijf blijven bestaan zolang je geen moment neemt om je bedrijf in zijn geheel te bekijken. Dit kan ervaren worden als zeer frustrerend, net alsof je geen grip hebt op de zaak.
– Zolang je bezig bent in je bedrijf heb je nauwelijks of zelfs totaal geen zicht op hoe het eigen bedrijf in zijn geheel er voor staat (interne perspectief);
Er wordt vaak weinig of geen tijd genomen om de feiten en de cijfers op een rijtje te zetten en deze kritisch te bekijken. Aan de hand van deze informatie kan dan een strategie(verandering) uitgestippeld worden of worden bijgestuurd.
– Zolang je bezig bent “in” je bedrijf zie je bepaalde veranderingen vanuit de markt of branche slecht aankomen (externe perspectief);
Als er geen tijd is voor reflectie en informatie winning vanuit de markt, kan het voorkomen dat bepaalde trends, kansen en/of bedreigingen niet tijdig gesignaleerd worden. Met alle gevolgen van dien, zodra concurrenten dit wel doen wordt je op den duur vanzelf een keer ingehaald.

Een voorbeeld van blindheid, ontstaan door het werken “in” je bedrijf
Een voorbeeld hiervan werd aangehaald door Annemarie van Gaal tijdens het ondernemerscongres in Rotterdam. Zij vertelde over de ervaring die zij had met het programma waarin ze binnen één week noodlijdende ondernemingen probeert te redden van een faillissement. In een context van crisis en onzekerheid doen mensen veel minder grote aanschaffingen in luxe goederen zoals auto’s en meubilair. Een familiebedrijf, bestaande uit een man en vrouw met 5 werknemers, merkte dat de vraag naar de hoogwaardige meubels die zij maakten steeds verder terugliep. Ze hadden alles al geprobeerd, echter kwamen niet verder. Nu kun je natuurlijk proberen om beter te worden, werken aan je mensen, aan je processen en aan je producten. Oftewel; in je bedrijf werken en de dingen die je al doet beter doen. Echter 5 dagen voordat je failliet gaat zet dat geen zoden aan de dijk. Dan moet je echt met ideeën komen en dingen anders gaan doen. De oplossing bleek te liggen in het richten op een andere markt die wel in beweging was, namelijk de kinderdagverblijven. Nadat de sample die zij mochten maken voor een bedrijf (die speciale meubels levert aan kinderdagverblijven) werd geaccepteerd met een grote order, werd deze onderneming van de ondergang gered.

De volgende keer dat je het gevoel hebt alsof je gevangen zit in je bedrijf, als je merkt dat de omzet terugloopt, de klanten wegblijven of als je als bedrijf heel moeizaam gevonden wordt, weet dan dat je vrijheid het vermogen is om je “to do list” naast je neer te leggen en in plaats daarvan je te concentreren op de toekomst, op je strategische richting, op je grotere visie die je zal leiden naar de groei van je bedrijf en het uiteindelijke succes. Kijk hierbij naar markten die in beweging zijn en de mogelijkheden die er zijn binnen je netwerk.

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
10 Tips voor het schrijven van je ondernemingsplan
10 Tips voor het schrijven van je ondernemingsplan
blog-bedrijf-omzetten-naar-bv
Hoe zet je je bedrijf om van eenmanszaak naar BV?

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


twee + 8 =