Bedrijf Starten Marketing Persoonlijke Ontwikkeling Sales (verkoop) Tekstblog

Vraag jij genoeg voor jouw producten en diensten?

bedrijf-starten-prijzen-berekenen
0

De grootste fout die de meeste jonge ondernemers maken, is hun prijzen te laag te houden, zodat ze hun concurrentie “te slim af” zouden zijn. Maar door hun prijzen te laag te houden, moeten ze te hard werken voor veel te weinig geld.

Deze jonge ondernemers houden het daarom niet lang uit, en zoeken binnen de kortste keren weer naar een ander bedrijfsidee, of gaan weer solliciteren naar een baan. Een te lage prijs vragen is daarom nog veel gevaarlijker dan een te hoge prijs vragen.

Je moet dus als jonge ondernemer hogere prijzen vragen dan je in eerste instantie zou denken. Er zijn een aantal redenen waarom hogere prijzen vragen een goede strategie is voor jouw bedrijf.

Door hogere prijzen te vragen heb je alle kosten meegerekend die je maakt om jouw product of dienst te verkopen
Veel ondernemers berekenen niet alle kosten mee in hun verkoopprijs. Naast de inkoopprijs of het kale uurtarief wat je berekent, moet je ook rekening houden met andere zaken.

Hoe veel tijd ben je bezig met het verkrijgen van één opdracht? Reken deze uren mee inclusief de verkoopgesprekken die je voert. Dit zijn uren die je maakt waar niet direct iets tegenover staat. Hoeveel uur ben je bezig met het scherpen van je zaag? Hiermee bedoel ik de cursussen die je volgt en alle zaken die je doet om beter te worden in jouw expertise.

Door hogere prijzen te vragen heb je een hogere buffer voor slechtere tijden
Een hogere financiële buffer geeft je rust, zodat je zonder zorgen verder kunt bouwen aan jouw bedrijf. Je hebt genoeg reserves om eventuele klappen op te vangen.

Ook moet je rekening houden met de periodes waarin minder werk voorhanden is, zoals de komkommertijd. Niet werken betekent immers geen omzet. Houdt er dus rekening mee dat er perioden zijn dat het wat minder gaat in een jaar. Dat kan bijvoorbeeld de zomervakantie zijn, als de meeste bedrijven het wat rustiger aan doen, omdat het meeste personeel op vakantie is.

Volgens Jim Rohn kent de ondernemerscyclus dezelfde jaargetijden als in een jaar. Eerst is er de lente, je bouwt aan nieuwe projecten en probeert bestaande projecten te laten groeien door allerlei marketingactiviteiten. Dan komt de zomer, de marketing activiteiten slaan aan er je hebt heel veel nieuwe en bestaande klanten. De kas van je bedrijf is goed gevuld.

Dan komt de herfst en merk je een teruggang in het aantal nieuwe klanten en bestaande klanten bestellen niet veel meer, of hebben niet meer zo veel opdrachten voor je. En als laatste komt de winter en de bedrijfsactiviteiten zijn op een laagste punt ooit. Nieuwe klanten scoren is moeilijke ne bestaande klanten hebben geen tot zeer weinig opdrachten voor je.

Zo zie je dat handig is als je in de lente en de zomer wat geld op de bedrijfsrekening laat staan voor de mindere tijden zoals de herfst en de zomer. Je moet jezelf en je personeel (als je die hebt) wel uit kunnen betalen.

Door hogere prijzen te vragen kan je meer mensen effectief helpen
Als je meer geld overhoudt, kan je investeren in je marketingactiviteiten. Zo kan je meer potentiele klanten aantrekken en meer nieuwe klanten krijgen, waardoor je dus meer klanten kunt helpen. Als niemand weet wie je bent en wat je doet, dan trek je ook geen nieuwe klanten aan!

Daarnaast zijn mensen die een hogere prijs betalen meer gemotiveerd om geholpen te worden. Een bekende uitspraak is “If you don’t pay, you don’t pay attention.” Als jouw product of dienst goedkoop is, is de aandacht vaak ook niet optimaal voor jouw product of dienst. Door hogere prijzen te vragen, zijn jouw klanten meer gemotiveerd en hebben daarom ook meer aandacht voor jou en je aanbod. Ze hebben ten slotte veel  geld neergelegd!

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
blog - businessmodel
Bedrijf starten – Een succesvol bedrijfsmodel – waar voldoet dit aan?
blog-bedrijf-omzetten-naar-bv
Hoe zet je je bedrijf om van eenmanszaak naar BV?

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


8 × zeven =

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x