Bedrijf Starten Persoonlijke Ontwikkeling Tekstblog

De dip – Wanneer moet je doorgaan met je bedrijf en wanneer moet je stoppen?

Bedrijf starten: De dip – Wanneer moet je doorgaan met je bedrijf en wanneer moet je stoppen?

De meeste mensen zullen je vertellen dat je altijd door moet zetten. Succesvolle mensen stoppen nooit en gaan net zo lang door, totdat ze succes hebben. In de sportwereld is één van de meest bekende quotes van de bekende coach Vince Lombardi dat luidt “Quiters never win, winners never quit!” Maar niets is minder waar. Succesvolle mensen weten juist wanneer ze door moeten gaan en wanneer ze de handdoek in de ring moeten gooien.
De enige vraag die relevant is, is dus: “Wanneer moet je stoppen en wanneer moet je doorgaan? Het simpele antwoord is dat je moet doorgaan met de potentieel succesvolle ideeën en projecten en moet stoppen met de potentieel onsuccesvolle ideeën, en de moed moet hebben om beide te doen (doorgaan en stoppen).
De informatie waarop je bovenstaande keuze moet baseren is volgens Seth Godin “the three curves”, ofwel de 3 situaties waarin een persoon/ondernemer zich kan bevinden.

De dip
De eerste situatie  is “The dip”. Je begint enthousiast aan een nieuw project, je leert vrij snel en je behaalt resultaten die je zelf niet kan geloven. Het is gemakkelijk om geïnteresseerd en gefocussed te blijven. Dit wordt het beginnergeluk genoemd. Maar daarna zakt de vooruitgang in, en lijkt het wel of de groei eruit is en dat het project beter gestopt kan worden. Daarna komt er een nog snellere groeiperiode en komt het succes. De tussenfase van het beginnergeluk en de groeifase/het succes wordt door Seth Godin de dip genoemd. Kort komt het erop neer dat succes niet aangeboren is, maar dat het bereikt kan worden door toch door te gaan wanneer het makkelijker is om te stoppen.

Emotioneel voel je de aandrang om te stoppen. Reden om te stoppen in de dip:
– Je hebt geen tijd meer;
– Je hebt geen geld meer;
– Je wordt bang door de onzekerheid;
– Je bent niet echt serieus bezig om het te doen slagen;
– Je verliest je enthousiasme en neemt het genoegen met het middelmatige;
– Je richt je op de korte termijn in plaats van op de lange termijn.

Ga door als je jouw situatie herkent in deze situatie genaamd “the dip”!

Oplossingen voor de dip:
– Ga de strijd aan; ga met nog meer energie door; probeer jezelf te motiveren door aan de lange termijn te denken;
– Verander de regels.

De doodlopende weg
De tweede curve wordt “the deadend” genoemd. Je werkt en werkt aan het project, maar er komt niets van de grond en er is totaal geen groei. Kortom er is geen vooruitgang. Hoe kun je deze curve herkennen? simpel: hoe hard je ook werkt, er veranderd niets, het project komt niet in beweging. Daarnaast stelen deze projecten heel veel resources (middelen) van je bedrijf, zoals tijd, energie en geld. Een andere manier om hetzelfde te zeggen is dat de opportunity costs te hoog zijn.

Emotioneel voel je de aandrang om door te gaan. Reden om te stoppen in de “the deadend”:
– je hebt het verkeerde project uitgekozen om de beste in te worden, omdat je simpelweg het talent er niet voor hebt;

Stop onmiddellijk met dit project, want het is een doodlopende weg! Het houdt je namelijk van het echte pad wat je moet bewandelen om succesvol te worden.

De klif
De laatste curve is het gevaarlijkst van allemaal en wordt “the cliff” genoemd. Het gaat elke keer zeer langzaam beter maar toch rijzen de kosten, de inspanningen en de tijdsinvesteringen. Tot uiteindelijk de klap komt die je niet meer te boven kan komen. Vaak komt dit door een onvoorziene en plotselinge verandering in de omgeving van het project of de organisatie. Doordat de omgeving van organisaties steeds complexer wordt, is de kans op “the cliff’ steeds groter.

Emotioneel voel je de aandrang om toch door te gaan. Stop onmiddellijk met dit project, want het is een geldverslinder!

Seth Godin zegt in het boek “the dip” dat de grootste obstakel van succes in het leven het onvermogen is om te stoppen bij de laatste twee curven “the deadend” en “the cliff”. En het tweede obstakel van succes is het onvermogen om door te zetten wanneer het tegen zit in de situatie als de dip.

De oplossing: strategisch stoppen
Strategisch stoppen is de sleutel van succesvolle organisaties. Reactief stoppen en serieel stoppen zijn de sleutels tot mislukking. Bij strategisch stoppen kijk je naar alle feiten en maak je een rationele beslissing of je doorgaat of niet. Reactief en serieel stoppen betekent dus stoppen door het luisteren naar je emoties, in plaats van de situatie rationeel te bekijken, en het stoppen op een overhaaste manier vast te stellen.

Heb je al een tijdje het gevoel dat het niet loopt of werkt? Of is het een spontaan opkomende emotie als het even tegenzit? Bij het eerste zou ik strategisch en rationeel alle feiten naast elkaar neer leggen en beslissen of je wel door wilt gaan ja of nee. Bij het laatste geval zou ik een avondje iets leuks gaan doen, of een dag of twee vrijaf nemen om daarna weer uitgerust aan de slag te gaan!

Voor meer informatie over dit onderwerp, lees dan De dip – Een boekje dat je leert wanneer je moet stoppen (en wanneer je moet volhouden), auteur: Seth Godin 2007



Warning: include(http://www.startersbox.nl/boekenrandom/file2.html) [function.include]: failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found
in C:\domains\startenmetjebedrijf.nl\wwwroot\wp-content\plugins\exec-php\includes\runtime.php(42) : eval()’d code on line 47

Warning: include() [function.include]: Failed opening ‘http://www.startersbox.nl/boekenrandom/file2.html’ for inclusion (include_path=’.;/PHP5/pear’) in C:\domains\startenmetjebedrijf.nl\wwwroot\wp-content\plugins\exec-php\includes\runtime.php(42) : eval()’d code on line 47

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
blog-groeikracht
Het geheim van groeikracht I: Standaardisatie
blog - name
What’s in a name? – Het kiezen van een goede bedrijfsnaam

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


2 × = veertien