Bedrijf Starten Marketing Persoonlijke Ontwikkeling Sales (verkoop) Tekstblog

Starterscase: AltijdKoffie van Carolien Goudriaan

blog--altijdkoffie

Als oprichter van AltijdKoffie liep ik al een tijdje rond met het idee om een eigen bedrijfje/onderneming te starten. Zelf kom ik uit een ondernemersfamilie en daarom leek het mij een leuke uitdaging om zelf iets op poten te zetten. Tevens heb ik een vriend die een eigen bedrijf heeft in online marketing, wat het starten van een eigen bedrijf een stuk makkelijker maakt.

Onderneem in je passiezone
Maar waarin is dan de vraag? Het moest iets zijn waar ikzelf gepassioneerd in was, dat was het hoofdcriterium waaraan mijn business moest voldoen. En dat is koffie! Mijn vriend adviseerde me een concept te hanteren, waarbij je maandelijkse terugkerende inkomsten genereert. Dat is financieel gunstig, maar ook logistiek slim. Dit omdat ik naast AltijdKoffie ook nog een vaste baan heb, waarbij het nogal onhandig is om elke dag voor één pakketje naar het postkantoor te moeten.

Maar wat is AltijdKoffie nu precies?
Als klant van AltijdKoffie schaf je een abonnement aan, waarbij je maandelijks een door jou gewenste hoeveelheid koffiebonen of gemalen koffie krijgt thuisgestuurd. In het begin kon je alleen nog kiezen voor een verrassingspakket, maar nu heb ik naast de mogelijkheid van een verrassingspakket ook de optie gemaakt om je eigen pakket samen te stellen. Tevens kreeg ik aan het begin van het live gaan vaak de reactie dat ik te duur was, dit heeft ertoe geleid dat ik de prijzen heb aangepast.
Hetgeen wat ik de grootste uitdaging vond bij het starten van mijn onderneming, is het afstemmen op de behoefte van de klant. Dus; wat willen mijn potentiele klanten en waar zijn ze bereid voor te betalen? Tevens vond ik het bepalen van de verkoopprijs heel lastig. Koffiebonen zijn totaal niet goedkoop, helemaal niet als je écht goede bonen wilt hebben. Daarnaast heb je te maken met de verzendkosten en onderaan wil je ook nog een beetje marge over houden. Dat vond ik een pittige uitdaging.

Gelijk lanceren of toch eerst onderzoeken?
Als beginnende ondernemer kun je op twee manieren starten: eerst onderzoeken door middel van enquêtes waar mijn potentiele klanten behoefte aan hebben en daarna pas je bedrijf lanceren of direct live gaan en aan de hand van de feedback die je krijgt je concept aanpassen. Ik heb gekozen voor de tweede manier: eerst starten, dan kijken. Het voordeel daarvan is, dat je redelijk snel kunt starten en later gaat fine-tunen. Als nadeel heb ik ondervonden, dat ik de eerste dag ontzettend veel bezoekers heb gehad, maar weinig kopers. Dit omdat de prijs te hoog was. En die klanten ben je meteen kwijt, wat zonde is.

Concurrentie
Maar zoals je begrijpt ben ik niet de enige die zich met koffiebonen bezighoudt. Niet zo gek, want Nederlanders zijn favoriete koffiedrinkers dus zijn er logischerwijs ook veel andere ondernemers die de beste koffiebonen aan de man proberen te brengen. Mensen naar mijn site krijgen lukt goed, maar zorgen dat ze mijn producten ook nog kopen, is een stuk lastiger. De uitdaging is zorgen dat klanten een abonnement afsluiten. Hoe ik dat doe? Actief bezig zijn op social media en fora, blogs schrijven en tevens heb ik mijn gezicht ook regelmatig op markten laten zien. Dan weten mensen dat je bestaat en dat is belangrijk!

Tevens heb ik gemerkt dat klanten het belangrijk vinden dat ze goede koffie drinken, waarmee ik bedoel biologische koffie. Daarom ben ik mijn site op dit moment aan het omzetten naar 100% biologische koffie. Doordat ik veel klanten heb gesproken, met name op de markt, hoor je waar behoefte aan is. Ik merkte dat mensen weinig van koffie weten, alleen of ze een voorkeur hebben voor milde of sterke koffie en dat ze graag biologische koffie drinken. Door een paar vragen te stellen, kochten ze een bepaalde koffiesoort. Mensen willen gehoord, geholpen en geleid worden en daarom ga ik de overstap maken naar puur en alleen biologische koffie.

Mijn doel is om binnen twee jaar vijfhonderd abonnees in huis te hebben. Mijn doel is dus duidelijk en ook hetgeen waar AltijdKoffie voor staat: kwalitatief goede én verse bonen. Alles wordt op aanvraag gebrand dus je krijgt geen koffie die al een tijdje op de plank ligt.

Carolien Goudriaan
Carolien Goudriaan is eigenaar en oprichter van AltijdKoffie. Naast AltijdKoffie werkt Carolien bij de grootste zuivelonderneming van Nederland. AltijdKoffie is een webshop die klanten maandelijks voorziet van vers gebrande koffiebonen of gemalen koffie. Carolien Goudriaan woont samen en heeft als hobby volleyballen, wielrennen, reizen (op dit moment ben ik Argentinië) en lekker koken.
You may also like
blog---success
Sommige startende ondernemers meer succesvol dan anderen
bedrijf-starten-meer-met-minder
Meer met Minder: maak het jezelf niet zo moeilijk

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x