Bedrijf Starten Marketing Sales (verkoop) Tekstblog

Spoedcursus daten of PR voor de startende ondernemer

Spoedcursus daten of PR voor de startende ondernemer

Zichtbaar worden kost tijd
Ben je single en net begonnen met je bedrijf? Wat doe jij allemaal om indruk te maken op je date? Of ben je al jaren gelukkig met je partner, maar een starter op de ondernemersmarkt? Hoe was die eerste ontmoeting met je lief ook alweer? Wat heb jij gedaan om hem/haar zover te krijgen om een duurzame relatie met jou aan te gaan? Uiteindelijk zal het een combinatie van ‘bewust’ indruk maken en ‘onbewust’ op zoek gaan naar een klik zijn geweest, nietwaar?

PR voor de startende ondernemer is eigenlijk niet veel anders dan dat.‘Bewust’ indruk maken is te vergelijken met het zichtbaar worden door middel (of een combinatie) van online (website, social media, nieuwsbrief en blog) en offline profilering (netwerken), en door periodieke aandacht in de media (artikelen in magazines en kranten). Zo laat je toekomstige klanten weten dat jij er bent en wat je te bieden hebt.

Het ‘onbewust’ indruk maken gaat alleen lukken wanneer jij bereid bent je eerlijk, open en authentiek te profileren. Net zoals de juiste liefdespartner alleen naar boven komt drijven wanneer jij eerlijk en transparant communiceert. Op deze manier trek je precies de juiste mensen aan en sluit je tegelijkertijd de mensen uit die zich er niet in kunnen vinden. Best handig, toch?

Het versterken van jouw profilering
Tijdens een date vertel je over jezelf als mens. Wanneer je gaat netwerken, doe je eigenlijk precies hetzelfde; je vertelt namelijk over wie je bent, want wat je bent (namelijk ondernemer), dat weet je gesprekspartner al. Netwerken is de ideale manier om die ‘onbewuste’ klik eens goed te testen. En in plaats van het vragen of geven van jouw telefoonnummer, geef of krijg jij een visitekaartje.

Dat visitekaartje is misschien wel het begin van iets heel moois. Die ‘onbewuste’ klik heeft nu de tijd om te rijpen en door het gebruik van social media kun jij doorgaan met jezelf te profileren. Tegelijkertijd krijgt jouw potentiële klant de kans om jou beter te leren kennen zonder dat het jou al te veel moeite kost. Zo bouw je langzaam maar zeker aan jouw unieke netwerk waarin mensen zitten die je persoonlijk kent en anderen die je in een later stadium beter kunt leren kennen.

Wie ben jij?
Stel, je hebt op een avond drie dates. Ze gaan zitten en vertellen hun verhaal. De één praat veel, maar heeft eigenlijk weinig te zeggen. De tweede is behoorlijk verlegen en durft haast niets te zeggen. De derde date vertelt zowel iets over zijn/haar beroep en durft ook persoonlijke vragen te beantwoorden. Voor wie zou jij dan kiezen? En waarom?

Potentiële klanten kijken op deze manier ook naar jou. Zowel online als offline. Door duidelijk en eerlijk te communiceren over wie je bent, bijvoorbeeld op je website op de Over ons-pagina, kun je de rest van jouw persoonlijkheid presenteren. Meestal is het op websites wel duidelijk wat de toekomstige klant kan verwachten, maar lang niet altijd wordt het meteen duidelijk met wie ze dan zaken gaan doen. Deze subpagina op websites wordt vaak het beste gelezen (als ze er ten minste zijn), dus vertel gerust iets leuks over jou als persoon.

Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Even terug naar jouw drie dates. Nummer 1 praat te veel, nummer 2 te weinig en nummer 3 weet de juiste mix weer te geven. Als ondernemer kun je jezelf op het internet onderscheiden en profileren door relevante content te plaatsen op je website, blog of via social media. Jouw meerwaarde komt dan naar voren via de informatie die je verstrekt. Mensen willen vooral tips, trucs en een vernieuwende, verrassende kijk op voor hen interessante en relevante onderwerpen waar ze iets over willen leren.

In de offline wereld willen mensen vooral kennis maken en zaken doen met open, eerlijk en positieve mensen. Het is dus best belangrijk dat je alleen gaat netwerken wanneer jij lekker in je vel zit en je open durft te stellen aan mensen die je (nog) niet kent. Durf transparant te zijn!

De klik en gunfactor
Uiteindelijk gaat het om ‘de klik’, zowel in de liefde als op zakelijk gebied. En hier kom je echt alleen maar achter door open en eerlijk te communiceren. Na de klik volgt vaak de gunfactor, maar deze komt niet vanzelf. Neem daarom echt de tijd om mensen te leren kennen. Ook dat is PR…

Priscilla Sharon The
Priscilla Sharon Thé (1977) is eigenaar van communicatieadviesbureau PST Media. Als de Duurzame PR Coach helpt ze kleine ondernemers met het opbouwen van hun naamsbekendheid. Daarnaast heeft ze een passie voor tweedehands kleding; dit heeft geleid tot ondermeer de oprichting van de tweedehands kledingportal TulipQueen of Vintage Fashion.
You may also like
bedrijf-starten-prijzen-berekenen
Vraag jij genoeg voor jouw producten en diensten?
blog-groeikracht2
Het geheim van groeikracht II: Partnerships

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


− 1 = een

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x