Bedrijf Starten Tekstblog

Sommige startende ondernemers meer succesvol dan anderen

blog---success

Al jaren is bekend dat sommige startende ondernemers meer succesvol zijn dan anderen. Voor het waarom daarvan zijn vele oorzaken maar in elk geval één verschil springt er bovenuit. De groep succesvolle startende ondernemers heeft veel vaker een ondernemingsplan geschreven dan de ondernemers die binnen 3 jaar falen en opgeven. Dat lijkt dus vanzelfsprekend tot de conclusie te leiden dat een ieder die plannen heeft om een eigen bedrijf te starten maar beter een ondernemingsplan kan opstellen.

Niet elk ondernemingsplan helpt
Die benadering is echter iets te simpel gebleken. Het ondernemingsplan op zichzelf blijkt niet echt het verschil te maken. Het werkelijke verschil wordt veroorzaakt door de kwaliteit van het ondernemingsplan. Eigenlijk ook wel logisch natuurlijk. Zomaar even wat dingen op papier zetten zal een aspirant ondernemer weinig voordeel opleveren in de harde strijd om concurrentievoordeel en succes. Het verschil wordt gemaakt door de startende ondernemer die een goed opgezet en vooral doordacht ondernemingsplan maakt.

De juiste vragen in een ondernemingsplan
Een ondernemingsplan waarin met name goed is nagedacht over de antwoorden op de belangrijke vragen.
Vragen zoals:
– waar ligt mijn concurrentievoordeel?
– hoe overtuig ik mijn potentiele klanten om juist met mijn onderneming in zee te gaan
– hoe zorg ik ervoor dat mijn zwakke punten mijn nieuwe bedrijf niet fataal worden?
Te vaak zie je dan antwoorden in de stijl van: ik ben een vakman/vrouw dus de klanten komen wel en ik maak een mooie folder en zet grote advertenties zodat iedereen weet dat ik er ben!
Zulke omschrijvingen in een ondernemingsplan hebben geen enkele toegevoegde waarde. Wat wel waarde heeft is bijvoorbeeld een grondige vergelijking van de sterke en zwakke punten van jouw concurrenten en die van jouw startende onderneming. Daarna volgt dan een duidelijk plan van aanpak hoe je denkt die verschillen te kunnen uitbuiten en hoe dit vervolgens te communiceren naar jouw doelgroep.

Ondernemingsplan loont de moeite
Een goed ondernemingsplan kost tijd en moeite, maar de beloning is groot. Het verhoogt aanzienlijk je kansen op het starten van een succesvol bedrijf en het vergroot de kans op een betere omzet en bedrijfsresultaat. Een ander, niet te onderschatten voordeel is de rust die het de startende ondernemer geeft. De wetenschap dat je weet waar je mee bezig bent, weet dat je goed bent voorbereid en weet waar je naar toe gaat geeft je de mogelijkheid om je met de groei en bloei van je onderneming bezig te houden. Zonder gedegen plan gaat vaak veel tijd en energie verloren door zorgen over de te volgen koers, onzekerheid over de juiste aanpak en twijfels over het succes dat je zo hard nodig hebt om brood op de plank te krijgen en plezier te hebben in waar je mee bezig bent.
Voor startende ondernemers die zichzelf serieus nemen volgt dan vaak de vraag: Ja maar hoe kom ik aan een echt goed plan? Immers je kunt op het gebied waarom je wilt gaan ondernemen wel zeer ervaren zijn en alles weten wat er te weten valt op jouw vakgebied, maar dat betekend nog niet dat je de kennis hebt om een nieuwe onderneming op papier te zetten met alle marketing, financiële en andere onderdelen die daar bij horen.

Hoe kom je aan een goed ondernemingsplan?
Een goede adviseur in de arm nemen is natuurlijk een mogelijkheid. Echter voor vele startende ondernemers is dat te kostbaar. Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van de diensten van bijvoorbeeld een bedrijf als JouwOnderneming. Deze bieden zowel professionele software om zelf een goed ondernemingsplan te maken als ook ondersteuning via email en telefoon. Ook worden door dit bedrijf workshops gegeven waar je samen met ervaren ondernemers van JouwOnderneming aan je ondernemingsplan kunt werken.

Welke weg een startende ondernemer ook wil nemen, de eerste winst kan behaald worden door daadwerkelijk aan de slag te gaan en een wel doordacht en goed doortimmerd ondernemingsplan te maken. Falen is alleen voor hen die niet de moeite willen nemen om succesvol te zijn.

Bert Werkman
Bert Werkman is mede-eigenaar van JouwOnderneming en heeft een lange ervaring als manager en zelfstandig ondernemer. Als adviseur voor KPN heeft hij reorganisatievoorstellen opgesteld, was daarna logistiek manager West-Europa voor computerbedrijf Escom , dit werd gevolgd door een eigen bedrijf gespecialiseerd in het ontwikkelen en bouwen van woningen. Na verkoop van dit bedrijf was hij werkzaam als commercieel directeur voor een bouwonderneming. Nederland werd een beetje te klein (en te koud) en hij vertrok met zijn gezin naar Australië. Gedurende de 10 jaar die hij daar doorbracht startte hij een zeer succesvol geworden onderneming in de reis- en toeristenindustrie. Een bedrijf dat zich zowel vanuit ”brick and mortar” als ook via een zeer sterke online positie een plaats als marktleider heeft veroverd. Na terugkeer in Nederland is hij vervolgens medevennoot geworden bij JouwOnderneming, een bedrijf dat ondernemingsplan software ontwikkeld en startende en jonge ondernemers begeleid en adviseert.
You may also like
bedrijf-starten-meer-met-minder
Meer met Minder: maak het jezelf niet zo moeilijk
Bedrijf starten: “Geef me geld dan kan ik beginnen!”
“Geef me geld dan kan ik beginnen!”

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


9 + = achttien

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x