Social Media Tekstblog

Social Media – De mogelijkheden en het gevaar van verlies van diepgang, en het verminderen van de arbeidsproductiviteit

blog - socialmedia

“Als ik niet binnen 2 uur antwoord op een e-mail gaan mensen me bellen om na te gaan of het wel goed met me is.”

“Door de snelheid van communicatie zijn mensen de hele dag alleen bezig met communiceren en krijgen ze geen werk gedaan.”

“Doordat mensen de focus verliezen en zich mee laten slepen door de communicatie van anderen worden alleen nog vragen gesteld die ook snel te beantwoorden zijn”

“Mensen beginnen aan een gesprek en kunnen uiteindelijk afdwalen naar alle mogelijke onderwerpen die helemaal niets te maken hebben met waarvoor ze een gesprek aangaan”

“Om er ook nog eens zeker van te zijn dat een boodschap overkomt wordt dezelfde boodschap ook nog even in 4-voud uitgevoerd, per post, e-mail, sms en telefonisch.”

“Mensen voelen een soort urgentie om direct antwoord te moeten geven op elke vraag die langskomt, waardoor soms een veel te oppervlakkig of ontwijkend antwoord komt op de vraag”

“We zijn hard op weg naar de 1.000 communicaties per dag die op ons afgevuurd worden en we weten niet hoe we hiermee om moeten gaan”

Een paar vrij vertaalde voorbeelden uit een item op de inspirerende Harvard Business Review Ideacast over onder andere de gevolgen van de opkomst van internet en de sociale media. Dit item laat heel duidelijk zien hoe we over het algemeen als maatschappij overspoelt worden door de wereldwijde hype en de mogelijkheden van een nieuwe technologie. De meeste mensen hebben nooit geleerd om hiermee op verantwoorde wijze om te gaan en opeens is het er. Zo’n ontwikkeling of hype: wat doe je daar nu mee als ondernemer?

Het nut van social media
Met deze vraag kom je gelijk uit op één van de meest fundamentele beginselen van het ondernemerschap: if you fail to prepare you prepare to fail. Direct in een impuls meebewegen op de ontwikkeling en beginnen te twitteren is misschien wel het eerste dat bij de meeste mensen opkomt, dit kan toch geen kwaad? Baat het niet dan schaadt het niet. Echter: je gaat als ondernemer wel een deel van je tijd toewijzen aan het meedoen aan deze ontwikkeling. Dat betekent per definitie dat het wel een bepaald nut voor je bedrijf moet dienen en deze tijdsinvestering moet zichzelf natuurlijk wel op de één of andere manier terugverdienen, anders had je je tijd beter anders kunnen besteden.

Het nut van social media voor jouw bedrijf
Zoals met veel ontwikkelingen en trends is het dus van belang om als ondernemer eerst eens te bedenken waar je staat met je bedrijf en waar je heen wilt, vervolgens of een bepaalde technologische of maatschappelijke ontwikkeling hier iets aan kan bijdragen en wat de mogelijke gevolgen zijn op de huidige bedrijfsvoering. Daarom zijn checklists met twitter en social media tips, die je vandaag de dag overal langs ziet komen op communitysites soms totaal niet geschikt of relevant voor jouw onderneming. Kennis is nog geen wijsheid en daar komt ook een stukje ondernemerservaring om de hoek kijken.

Bepaal je communicatie strategie
De vraag waar het om draait is “Hoe beïnvloedt een bepaalde ontwikkeling de markt en hoe speel je daarop in met jouw eigen bedrijf?” Welke mogelijkheden zijn er nu met de opkomst van social media die kunnen bijdragen in het behalen van de (communicatie)doelstellingen voor jouw organisatie? Indien deze vragen onbeantwoord zijn en je gaat mee in deze ontwikkelingen ben je een speelbal van de trend van de dag. Zorg er dus voor dat je zelf bewust aan het roer blijft en definieer vooraf wat je met het meegaan in een bepaalde trend wilt bereiken. Elke ontwikkeling biedt mogelijke kansen en bedreigingen, echter de vraag is wat hiervan de impact is voor jouw organisatie.

Een voorbeeld: wat kan er wel, wat kan er niet?
Je kunt proberen de bovenstaande vragen te twitteren of antwoorden te zoeken op het internet. Echter, de kans is groot dat je geen (goed) of volledig antwoord krijgt, of dat het antwoord niet past bij je eigen bedrijf. Daarover kun je beter in gesprek gaan met meer ervaren ondernemers. Je kunt wel veel informatie vinden op internet; je kunt een vraag twitteren  over waar je meer informatie kunt vinden. Deze kunnen als informatiebron gedeeltelijk de basis vormen, voor het beantwoorden van de vraag  of je bedrijf iets kan hebben aan twitter. De vraag daadwerkelijk beantwoorden kun je als ondernemer natuurlijk beter zelf doen. De vraag is of de nieuwe ontwikkeling misschien kan worden ingepast in de strategie van je organisatie. Of misschien is het zelfs verstandig een strategie uit te denken over wat je bedrijf met deze ontwikkeling gaat doen als deze ontwikkeling grote gevolgen heeft voor de markt waarin je actief bent.

Regisseer als (startende) ondernemer de communicatie die je op een dag ontvangt  en verzend en laat jezelf niet meeslepen in de urgentie en misschien wel 1.000 communicatieuitingen per dag die door de omgeving op je afgevuurd worden zodat je kunt blijven nadenken. Blijf ook de vragen stellen die meer tijd(uren, weken, maanden, jaren?) kosten om te beantwoorden. Filter op wat relevant is voor jezelf en je bedrijf, daarmee heb je het waarschijnlijk al druk genoeg en vergeet niet dat naast het communiceren er ook nog af en toe weleens gewoon gewerkt moet worden.

Vincent Verbeek
Vincent Verbeek is opgegroeid in familiebedrijf ‘De Widt Accountants & Belastingadviseurs.’ Na een aantal jaren in loondienst werkzaam te zijn geweest als Senior Assistent Accountant en Senior Financial Controller bij grote internationale organisaties is hij een eigen administratie en consultancy kantoor begonnen in Rotterdam. Mede-eigenaar en oprichter van De Startersbox B.V. Zowel bij De Widt, Deloitte, Cadbury als De Startersbox veel ervaring opgedaan op het gebied van overnames. Interesses: ondernemerschap, sales, leiderschap, fusies en overnames, coaching en investeren.
You may also like
Bedrijf starten - starten met nieuwe ideeen
Bedrijf starten – Hoe vaak start jij met een nieuw doel of idee?
blog - free
Free (gratis) – Hoe het “nieuwe gratis” de markt radicaal veranderd heeft

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


4 − = twee

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x