Bedrijf Starten Marketing Sales (verkoop) Tekstblog

Onderneming Starten – Hoe ziet iemand jou? Het belang van een goede presentatie en uitstraling van je bedrijf

blog - presentatie-uitstraling

Hoe komt het toch dat ervaren ondernemers en mensen bij grote bedrijven jou als startende ondernemer zo makkelijk kunnen herkennen? Soms lijkt het wel of ze er een neus voor hebben. Waarom schijnt iedereen te weten en waarom is het nu zo overduidelijk dat je een starter bent? Het antwoord op deze vraag is te vinden in de presentatie en uitstraling van jezelf en je bedrijf. Waarom laten veel startende ondernemers op dit gebied zoveel steken vallen?

Aandacht voor overkomen
Te weinig aandacht voor uitstraling en presentatie van je eigen bedrijf naar buiten toe is één van de redenen waardoor je in de ogen van relaties als beginneling gezien kan worden. Denk wanneer je zichtbaar bent voor relaties goed na over je presentatie. Ga alles na wat anderen van je bedrijf te zien krijgen. Je website, visitekaartjes, drukwerk, e-mail berichten(handtekening), kleding, auto, offerte en voorwaarden. Hoe wordt je telefoon opgenomen, voicemail? Heb je in je communicatie naar buiten toe gebruik gemaakt van een vast telefoonnummer of ga je voor een mobiel nummer? Sommige mensen vinden een bedrijf waar alleen een 06 nummer beschikbaar is onbetrouwbaar. Hetzelfde geldt voor e-mailadressen. Het kost bijna niets om je @bedrijfsnaam.nl e-mailadres te hosten en een @hotmail.com of @gmail.com stralen geen vertrouwen uit in de ogen van veel zakenmensen. Nu wil ik zeker niet beweren dat ieder bedrijf met een dergelijk e-mail adres onbetrouwbaar is, waar het om gaat is: Past het beeld dat je relaties hiervan krijgen bij jouw bedrijf en wat je uit wilt stralen? Je kunt ook bewust wél voor een 06 nummer kiezen. Is er verschil tussen klanten en leveranciers? Zijn er verschillende soorten klantengroepen te onderscheiden die om een andere uitstraling vragen? Maak dan gebruik van verschillende stijlen die passen bij de doelgroepen die je voor ogen hebt.

Hoe presenteer je jezelf?
Naast de uitstraling en presentatie van je bedrijf is het van belang jezelf niet te vergeten. Wanneer je als startende ondernemer een eigen bedrijf hebt is de presentatie en uitstraling van jou als directeur/eigenaar van het bedrijf nauw met je bedrijf verbonden. Hoe behandel je je debiteuren? Een klant die laat of niet betaalt wil je streng toespreken, echter liefst wel zonder de klant kwijt te raken. Is het een mogelijkheid om in presentatie en uitstraling onderscheidend te zijn ten opzichte van je concurrenten? Hoe ga je gekleed naar een afspraak? Of naar een beurs of netwerkbijeenkomst? Wil je opvallen of opgaan in de massa? Er is geen alles omvattend antwoord te geven. Een tandarts ziet er anders uit dan een installateur. Over het algemeen is het vooral belangrijk een verzorgde indruk te maken. Het hoeft niet altijd strak in het pak. Hoe je je presenteert heeft te maken met de persoon met wie je een afspraak hebt, waar je naartoe gaat en wat je precies doet.

Een hard hoofd
Vaak onstaat een gebrekkige presentatie ook door koppigheid van de (startende) ondernemer. Wees eerlijk naar jezelf over waar je talenten liggen. Met enige regelmaat zien we in de praktijk om ons heen dat startende ondernemers iets zelf willen doen wat ze vanwege onkunde beter zouden kunnen uitbesteden. Doe waar je goed in bent, wat je ‘core business’ is, waar je passie ligt en waar je je geld mee verdient. Probeer de dingen waarvan je weet dat je er totaal geen talent voor hebt of die je vreselijk vindt en niets opleveren vooral uit te besteden. Een mooi voorbeeld hiervan is het maken van een website. Wanneer je geen ster bent met ontwerpen, teksten schrijven, computers en techniek van sites en databases kan het maken van een website veel tijd opslokken. Ben je zelf geen website bouwer? Dan is al deze tijd improductief.
Misschien voor sommigen een duur woord, waar het op neer komt is dat je tijd kwijt bent en er niet voor betaald wordt. De geleverde prestatie is meestal bedroevend en het enige resultaat is dat je er zelf gefrustreerd van raakt. Je had in dezelfde tijd beter een klant kunnen helpen met je eigen bedrijfsactiviteiten. Dan verdien je geld en je hebt er waarschijnlijk nog veel meer plezier in ook. Besteed zaken waarvan je weet dat je er niet goed in bent uit of probeer een andere oplossing te bedenken. In het bovenstaande voorbeeld kan de ondernemer ook zijn product of dienst op Marktplaats zetten.

Al met al is het dus van belang om na te denken over je presentatie en de uitstraling. Van jezelf én van je bedrijf. Stem je prestentatie en uitstraling af op verschillende relaties en situaties. Zorg ervoor dat hoe je overkomt goed over komt, dan doen mensen graag zaken met je.

Vincent Verbeek
Vincent Verbeek is opgegroeid in familiebedrijf ‘De Widt Accountants & Belastingadviseurs.’ Na een aantal jaren in loondienst werkzaam te zijn geweest als Senior Assistent Accountant en Senior Financial Controller bij grote internationale organisaties is hij een eigen administratie en consultancy kantoor begonnen in Rotterdam. Mede-eigenaar en oprichter van De Startersbox B.V. Zowel bij De Widt, Deloitte, Cadbury als De Startersbox veel ervaring opgedaan op het gebied van overnames. Interesses: ondernemerschap, sales, leiderschap, fusies en overnames, coaching en investeren.
You may also like
blog - name
What’s in a name? – Het kiezen van een goede bedrijfsnaam
Bedrijf starten - Startkapitaal - 100 adviezen voor succesvol ondernemen
Startkapitaal – 100 adviezen voor succesvol ondernemen.

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


9 − een =

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x