Bedrijf Starten Marketing Persoonlijke Ontwikkeling Tekstblog

“Ondernemen – Het komt gewoon neer op logisch nadenken en inventiviteit”

blog - ambitie - adviezen voor ondernemers

Annemarie van Gaal heeft samen met Derk Sauer in Moskou een uitgeversimperium opgebouwd genaamd Independent Media. Als eerste kwamen zij op het idee om een gratis krant, alleen betaald door adverteerders, uit te geven voor de expats (personen die tijdelijk in een land verblijven met een andere cultuur dan die waarmee zij zijn opgegroeid – meestal zijn ze daarbij uitgezonden door hun werkgever) in Rusland. Het blad genaamd “The Moscow Times”, werd een groot succes, mede door logisch nadenken en inventiviteit. Daarnaast introduceerden zij diverse westerse bladen in Rusland, zoals o.a. Playboy, Cosmopolitan, FHM en Men´s Health. Zij werden daardoor de grootste uitgever van Rusland.

“Veel ondernemers denken veel te moeilijk. Het is zaak om bepaalde problemen op te lossen door logisch te denken. Maak het niet zo ingewikkeld!” Annemarie van Gaal tijdens een workshop, onderdeel van Het Ondernemerscongres 2011, te Rotterdam.

Voorbeelden van “logisch denken en inventiviteit” uit het boek ‘Ambitie, adviezen voor ondernemers’ van Annemarie van Gaal:

Advertentieruimte berekenen
Het adverteren in een magazine of krant is veelal een lastig en ingewikkeld verhaal, als het gaat over het berekenen van de prijs. Er zijn verschillende maten van advertentieruimtes, met de daarbij behorende prijzen. Daarnaast bepalen ook het aantal kleuren (zwart met steunkleur of full colour) de uiteindelijke prijs. Het eventueel bewerken of opstellen van de advertentie brengt naast voorgenoemde kosten ook nog weer extra kosten met zich mee. Je kunt je dus voorstellen dat het plaatsen van een advertentie zo een hels karwei is, alleen al door erachter te komen, wat je als adverteerder kwijt bent aan het plaatsen van een advertentie in een krant of magazine. Van Gaal bedacht daarom een simpel systeem: de pagina’s van het betreffende magazine werden opgedeeld in meerdere blokken met dezelfde oppervlakten. als je 4 blokken wilde vullen met een advertentie, kostte dit dus 4 keer de standaard prijs van 1 blok. Geen extra kosten voor extra kleuren en opmaken van de advertentie: gewoon simpel. Op deze manier kon dus de adverteerder heel simpel uitrekenen wat de plaatsing van een advertentie hem kostte. De advertentie inkomsten stegen door dit simpele rekensysteem te gebruiken.

Verspreiding van de magazines en kranten
De verspreiding van kranten en magazines verliep alles behalve soepel in het nog communistisch denkend Rusland. De reguliere distributie was onderhevig aan allerlei problemen, doordat er geen commerciële druk achter de distributie lag; dozen met nieuwe magazines werden soms in de kiosken niet uitgepakt en verkocht. Daarom maakte Van Gaal gebruik van de straatjongetjes die allerlei producten illegaal op straat verkochten, zoals bananen. Ze zette zo een unieke vorm van distributie neer, waarbij de straatjongens geld verdienden met het verkopen van magazines, en als ze een nieuwe straatjongen aanbrachten die ook de magazines wilde verkopen. Zo ontstond een goed lopend distributie netwerk zonder gebruik te maken van de reguliere en inefficiënte manier van distributie in Rusland.

Adverteren voor weinig
In de kiosken in Rusland werden o.a. plastic tassen verkocht. Deze plastic tassen werden ingekocht voor een paar centen en weer doorverkocht met een paar centen marge. Iedereen in Moskou gebruikte deze plastic tassen bij het doen van inkopen. Van Gaal kwam op het idee om bij een fabrikant van plastic tassen de voorkant van de diverse bladen te laten drukken op de tasjes. Door deze tasjes te laten drukken en te verkopen aan de kiosken zonder winst, liepen alle inwoners van Moskou met een tasje met reclame erop van de bladen van Independent media, zonder dat dit veel extra geld kostte. De kiosken konden nu plastic tasjes verkopen met mooie opdrukken voor dezelfde inkoopsprijs als de saaie onbedrukte tasjes. De inwoners van Moskou hielpen zo mee met het maken van reclame voor de bladen van Independent media.

Moraal van het verhaal (van de voorbeelden)
Denk als ondernemer niet te moeilijk en wees creatief met het oplossen van problemen. Er zijn oplossingen die, met weinig geld, veel effect en voordeel op kunnen leveren. Echter, moet je dan wel uit de box denken: inventief zijn. Zeker als startende ondernemer, is het zaak om zo veel mogelijk problemen op te lossen door er niet te veel geld in te steken en het dus op te lossen op creatieve manieren. Als startende ondernemer heb je al genoeg kosten met het starten van je bedrijf. Denk dus niet te moeilijk! Probeer bij het oplossen van elk nieuw probleem, zoveel mogelijk gedoe en extra uitgaven te besparen. Door creatief te denken heb je vaak helemaal geen grote investeringen nodig in kapitaal of personeel. Er zijn genoeg partijen die het werk uit handen kunnen nemen. Misschien kun je een ruilhandel doen met de desbetreffende partij; kun je de partij als betaling iets aanbieden. Bijvoorbeeld een dienst of je expertise. Creatief denken kan je een hoop geld besparen en is de kwaliteit van elke echte ondernemer!

Annemarie van Gaal
Van werknemer tot een succesvolle ondernemer, eerst in Rusland en vervolgens in Amsterdam als investeerder, belegger in vastgoed en eigenaar van een tijdschriftenuitgeverij. Ze werkte mee aan financiële programma’s als Dragons Den en Ten einde Raad en is momenteel te zien als deskundige in het Rtl4- programma Een dubbeltje op zijn kant, waarin zij gezinnen uit hun benarde financiële situatie helpt. Ook een zakelijke editie van dit programma is op de buis geweest.

Ambitie – adviezen voor ondernemers
Sprout heeft tijdens de Challengerday op 18 november 2010 de prijs voor het Ondernemersboek van het Jaar uitgereikt aan Annemarie van Gaal. De toponderneemster kreeg van de jury lovende woorden toegespeeld over haar boek ‘Ambitie, adviezen voor ondernemers’, geschreven in een prettig zakelijke stijl met enorm veel impact op (startende) ondernemers.

Voor meer informatie lees:
“Ambitie – adviezen voor ondernemers” auteur: Annemarie van Gaal, 2010.

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
blog - klantenzoeken
Als je geen klanten hebt, heb je geen bedrijf!
Spoedcursus daten of PR voor de startende ondernemer
Spoedcursus daten of PR voor de startende ondernemer

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


4 × = dertig zes

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x