Bedrijf Starten Marketing Tekstblog

Nichemarketing: de kans voor startende ondernemers

blog - apprentice - massa marketing

Ik kijk graag naar allerlei tv-programma’s welke gaan over het ondernemen. Mijn favoriet bij uitstek is de Engelse versie van het programma “The Apprentice”. In het programma strijden 16 kandidaten voor een baan bij de “most belligerent boss” Lord Sugar, voormalig eigenaar van het computerbedrijf Amstrad, waarmee hij in de jaren 80 en 90 veel geld verdiend heeft. In het geval van het zevende seizoen, strijden de deelnemers om een kapitaalinjectie van 250.000 pond in een nog op te starten bedrijf. Naast het feit dat de serie vanaf de start in 2004 zorgt voor geweldig entertainment, kun je er een hoop ondernemerslessen uit leren.

EveryDog
Zo ook in de vijfde aflevering waarin de kandidaten de opdracht kregen om een product te lanceren in de branche van dierenvoeding. De ideeën vlogen in het rond en na een tijdje besloot de groep zich te richten op de gehele markt van hondenvoeding. Want, zo redeneerde men, als de gehele markt kon worden ingelijfd kon er veel geld verdiend worden. De naam werd “EveryDog”, ofwel voeding voor elke hond geschikt. De deelnemer die met het idee op de proppen kwam, droomde al over Everyvacation, EveryCar, EveryParfume etc. In de “boardroom” werd het idee natuurlijk keihard afgeschoten. Een product of dienst voor iedereen is wel de slechtste marketingstrategie die je kan bedenken vandaag de dag.

Veranderingen in de markt
Waarom? Vroeger werkte de strategie toch perfect? Denk aan de model T-Fords van Ford met zijn wereldberoemde slogan (in de marketingwereld) “In elke kleur verkrijgbaar, mits het zwart is!”. Redenen dat deze strategie nu niet meer werkt zijn er legio. De eerste reden is dat vandaag de dag er meerdere aanbieders zijn in bijna elke brede markt; dus een sterke differentiatie strategie (onderscheidende strategie) bereik je er niet mee. Een tweede reden is dat de concurrentie vaak moordend is in een massamarkt en de marges (winst) zeer klein. Verder zijn de klantbehoeftes van de consument veranderd van “needs” (benodigdheden) naar “wants” (producten of diensten die consumenten willen hebben in plaats van echt nodig hebben). Daarvoor is een goede kijk en analyse van de markt van groot belang; het bedrijf die deze behoeften het best weet aan te spreken, wint het grootste deel van de markt.

Nichemarkten grote kans voor startende ondernemers
Voor startende ondernemers betekent dat het veroveren van een grote markt waarbij producten gericht zijn op een brede groep, een bijna onmogelijke roeping is. Starters hebben geen grote budgetten voor uitgebreide marktonderzoeken en geldverslindende (reclame)campagnes, laat staan om een brand awareness uit te rollen op een groot publiek. De kracht van de startende ondernemer zit hem juist in de nichemarkt. De meeste nichemarkten zijn (nog) niet of nauwelijks ontgonnen grond, er zijn relatief weinig aanbieders (concurrenten) en het betreden van nichemarkten met een gericht en onderscheidend verhaal kan op korte termijn klantbindend en zeer lucratief zijn. Daarnaast zijn startende ondernemers nog flexibel en kunnen ze zich aanpassen aan de veranderingen binnen de nichemarkt zonder daar veel geld aan te spenderen. Vooral als de startende ondernemer vanuit zijn eigen leefwereld (hobby) of zijn passie het verschil kan maken met betere service, informatievoorziening en persoonlijke aandacht.

Winnaar van de betreffende aflevering van de Apprentice UK was de andere groep, die kattenvoeding voor zwaarlijvige katten ontwikkelde. Onder de naam “Catsize” was het de bedoeling om in de markt voor lightproducten voor katten te gaan. Een duidelijke nichemarkt dus. Het meeste geld kun je verdienen in markten waarbij je de consument kan aanspreken op een manier waarbij hij voelt dat de marketing en communicatie wel gericht op hem of haar moet zijn. De meest winstgevende markten van vandaag zijn dus de nichemarkten en niet de massamarkten. Richt je dus duidelijk op een nichemarkt, zodat de consument zich aangesproken voelt en de product of dienst bij jouw bedrijf koopt en niet bij een grote en machtige concurrent!

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
blog - hoger zoekresultaat social media
Hoger zoekresultaat door social media
blog--3-zaken-die-je-moet-weten-als-je-jouw-bedrijf-gaat-starten
De 3 zaken die je moet weten als je jouw bedrijf gaat starten

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


negen × 8 =

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x