Inkoop Tekstblog

If you pay peanuts, you get monkey’s!

blog - monkeys

Een tijdje geleden bezocht ik een seminar waar het woord “sukkelcircuit” viel. Ik had nog nooit van het woord gehoord (misschien vreemd?), maar wist gelijk wat de term betekende. Ik heb zelf als ondernemer al meer dan 10 jaar een bedrijf in Webdesign en Grafisch Ontwerp. Vaak genoeg kwamen er gefrustreerde klanten naar mij toe waarbij er een website (webshop) gebouwd was door een persoon die “op zijn zolderkamertje” websites bouwde, en waarbij het vervolgens niet corrrect werkte. In principe moet het bouwen van websites op een zolderkamertje geen probleem zijn; er zijn genoeg professionele bedrijven die er ook een potje van kunnen maken; die kans blijft altijd bestaan. Het gaat er meer om dat er veel (startende) ondernemers zijn die zo min mogelijk willen betalen voor bijvoorbeeld een website. Maar vaak komen ze er pas later achter dat de persoon in kwestie maar wat aan het “sukkelen” is geweest en dat het eindresultaat tegenvalt.

Meer tijd, geld, energie en een lagere kwaliteit
Laatst stond ik op een netwerkbijeenkomst te praten met een startende ondernemer die hiervoor jaren als manager gewerkt had bij een internationale organisatie. Als hij tijdens zijn vorige carrière visitekaartjes nodig had, nam hij met de desbetreffende persoon binnen de organisatie contact op, en hopla; de visitekaartjes lagen binnen een paar dagen op zijn bureau. Nu ging deze vlieger niet meer op en de nieuw gestarte ondernemer moest nu zelf zijn visitekaartjes regelen. Via zijn kennissenkring bood iemand zich goedkoop aan om zijn visitekaartjes te ontwerpen en vervolgens te laten drukken. De pret was van korte duur: de tekst op de visitekaartjes waren zeer slecht leesbaar; de grootte van het lettertype was veel te klein! Toen hij het vervolgens opnieuw probeerde was de tekst rood, wat omdat het kaartje in Japan gebruikt zou moeten worden niet zo tactisch bleek te zijn. De kleur van bloed valt in die cultuur niet zo goed in de smaak. Uiteindelijk was hij bij zijn derde poging klaar en had de doorzetter het dan ook voor elkaar. Voor ongeveer het dubbele van de prijs van het werk van de kwaliteitsdrukker voor een netjes opgemaakt kwalitatief dubbelzijdig bedrukt visitekaartje had hij een eenzijdig bedrukt visitekaartje van slechte kwaliteit in 3x zoveel tijd.

Zo zijn er genoeg voorbeelden beschikbaar waarbij je duidelijk kunt stellen dat als je “peanuts” betaalt je monkey’s krijgt. Mijn tip is om als startende ondernemer kritisch te zijn tegen elk aanbod dat je krijgt; de prijzige aanbiedingen van professionals; maar ook de relatief goedkope, of soms zelfs “gratis” aanbiedingen van amateurs. Het kan zijn dat uiteindelijk de amateur duurder uitvalt dan de professional. Goedkoop blijkt vaker dan je denkt duurkoop als je niet kritisch bent over de vaardigheden van de aanbiedende partij. Daarnaast kan het een overweging zijn om rekening te houden met de tijd die het kost om iets voor elkaar te krijgen.

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
blog-webwinkel-naast-een-gewone-winkel
8 tips voor het starten van een webwinkel (naast uw gewone winkel)
bedrijf-starten-zet-je-zaak-op-de-kaart
Bedrijf starten: Zet je zaak op de kaart

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


5 + een =

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x