Marketing Social Media Tekstblog

Hoger zoekresultaat door social media

blog - hoger zoekresultaat social media

De websitelinks die worden vermeld in social media, zoals Twitter en Facebook, worden in een zoekresultaat eerder weergegeven, dan andere zoekopdrachten. Hiermee bevestigen Google en Bing dus, wat al een tijd gedacht werd: social media beïnvloeden de zoekresultaten in een positieve manier.
Het online vakblad Search Engine Land meld dat de zoekmachines Google en Bing bevestigd hebben dat een tweet die vaker wordt geretweet een positieve invloed kan hebben op de zoekresultaten, en dus de ranking van een webpagina positief beïnvloeden.

Google
Het zal niemand verbazen dat Google de meest succesvolle zoekmachine is in Nederland. Anno 2010 is het marktaandeel van Google ruim boven de 90% (bron: Zoekmachinemarketing bureau Checkit). Als je alleen al kijkt naar onze taal, zie je dat het woord zoeken synoniem is geworden met “googelen”. Google heeft gebruik gemaakt van de gunfactor onder het grote publiek; dat deden ze vooral door het aanbieden van veel nuttige en gratis applicaties zoals o.a. Google Mail en Google Agenda. Bing, Ilse en vinden.nl scoren maar enkele procenten van de totale zoekresultaten in 2010 in Nederland. In de VS is Bing wel redelijk succesvol en scoort een kleine 10%.

Twitter
Twitter is een dienst op internet waarbij gebruikers korte berichtjes van maximaal 140 tekens kunnen versturen. Het idee van deze korte berichtjes komt af van de bekende sms. De vragen van gebruikers aan andere gebruikers zijn o.a. “Wat gebeurt er?” , “Wat ben je aan het doen” of “Wat houd jou bezig?”. Iedere gebruiker kan dus elk moment van de dag vertellen wat hij of zij aan het doen is of wat hem of haar bezig houd. Op 22 november 2009 werd het woord twitteren door het Genootschap Onze Taal verkozen tot woord van het jaar 2009.
In 2010 handelde Twitter wereldwijd per maand zo’n 24 miljard zoekopdrachten af (bron:Search Engine Land). Het mag dus duidelijk zijn: zoeken gaat nu en in de toekomst verder dan alleen zoekmachine marketing. En dit werd dus onlangs bevestigd door Google en Bing!

Vertrouwen
Volgens The New York Times, zijn mensen nu weer aan het zoeken naar informatie op de ouderwetse manier: mond tot mond (word-of-mouth). Maar dat doen ze dan wel via hun online sociale netwerken, in plaats van de telefoon of de fysieke sociale omgeving. De feedback die ze ontvangen van hun Facebook vrienden en Twitter-volgers is niet alleen snel, betrouwbaar en relevant, maar het is ook volledig ongefilterd van marketing hype en komt van echte mensen die ze kennen en vertrouwen(!).

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
Spoedcursus daten of PR voor de startende ondernemer
Spoedcursus daten of PR voor de startende ondernemer
blog - ambitie - adviezen voor ondernemers
“Ondernemen – Het komt gewoon neer op logisch nadenken en inventiviteit”

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


vier + = 11

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x