Bedrijf Starten Persoonlijke Ontwikkeling Tekstblog

Bedrijf starten – Hoe vaak start jij met een nieuw doel of idee?

Bedrijf starten - starten met nieuwe ideeen

Onlangs las ik een artikel waarin stond dat de gemiddelde Nederlander per jaar ongeveer 2 ideeën heeft waarmee hij of zij (mits uitgevoerd) een goed inkomen kan verdienen (hiermee wordt bedoelt: beter dan in loondienst te gaan of blijven)
Vraag:
Hoeveel kansen geven de meeste mensen/ondernemers hun nieuwe doel of idee?
Antwoord:
Minder dan 1 keer! De meeste mensen hebben voordat ze met een nieuw idee of doel starten, al tientallen redenen klaar waarom het niet gaat lukken of waarom ze het niet gaan proberen. Ik heb er eigenlijk geen tijd voor, het werkt toch niet, ik heb er de kwaliteiten niet voor, het is nu niet de goede tijd; met de slechte economische situatie in Nederland etc. etc. Vaak worden deze ideeën of doelen op de lange baan geschoven en “ooit” opgepakt. Veel van deze nieuwe ondernemingen eindigen dan ook in “Het land van ooit”. Brian Tracey noemt dit zeer passend “Someday Isle”. Iedereen leeft op “Someday Isle” en stelt af in plaats van uit.

Het verschil tussen succesvolle en falende (startende) ondernemers
Succesvolle ondernemers zijn actiegericht en proactief; falende ondernemers zijn dat niet. Elk onderzoek toont hetzelfde aan: succesvolle ondernemers bedenken wat ze willen bereiken en nemen vervolgens direct actie om het doel te bereiken: zo simpel is het.
Een duidelijk voorbeeld van proactief zijn uit de praktijk is dat ondernemers zelf achter hun debiteuren aan moeten zitten; als dit niet gebeurt ontvangen zij immers nooit hun verdiende geld.
Als je actie onderneemt kunnen er maar twee dingen gebeuren: je hebt succes of je faalt. In NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) wordt er gesteld dat falen niet bestaat: er is alleen “feedback”. Als je succes hebt ga je op dezelfde weg door, en als je faalt gebruik je de feedback om het anders te doen. Mensen zijn “proberen/faal” organismen; wij leren van onze fouten en passen ons aan, aan succes.

You only have to succeed the last time” Phil Knight (voormalig directeur en medeoprichter van Nike)

The X-Factor – illusie
De meeste (volledige) verhalen van ondernemers beginnen altijd met een lijst van niet-succesvolle acties (het falen) en eindigen in succes. Een veel voorkomende reactie van de meeste mensen op succesvolle ondernemers is: “Goh, wat heeft hij of zij een geluk dat het zo goed gaat met zijn bedrijf!”. De meeste succesvolle mensen proberen verschillende (andere) dingen vaker dan niet-succesvolle mensen. We leven nu in een “X-Factor” tijdperk waarin er op televisie de illusie gewekt wordt, dat succes in één klap mogelijk is. Auditie doen; geselecteerd worden voor de aantal rondes die er zijn; dan het programma winnen; gelijk een cd opnemen en “rijk”worden. Bij dit soort televisieprogramma’s wordt de illusie gewekt dat succes snel komt en het geld met bakken tegelijk binnenkomt. Het nadeel is dat veel mensen nu denken dat als iets niet gelijk werkt, je maar beter kunt stoppen. Immers, succes komt altijd snel en in 1 keer. Nu wil ik niet beweren dat het niet mogelijk is om ineens succes te hebben met een goed idee, het gaat hier met name om het creëren van kansen. De kans dat je direct en in één poging een groot succes hebt is klein, dus als je faalt leer je en probeer je nog eens op een andere manier je idee tot een succes te maken. Zo wordt je ook gaandeweg steeds beter in het succesvol maken en kansen creëren voor jouw idee, product of concept, zodat je op een dag misschien geluk hebt of beet hebt en je een grote order binnensleept.

Stel de juiste vragen
Als iets niet werkt, blijf dan niet hetzelfde proberen maar stel de juiste vragen; laat de vragen beginnen met “Hoe kan ik…”

The Quality of your life correlates with the quality of questions you ask yourself” Anthony Robbins (Succes Coach van o.a. President Bill Clinton, André Agassi en vele andere succesvolle mensen/ondernemers)

Speed of Implementation (snelheid van het implementeren)
Des te sneller je iets probeert, des te sneller weet je of het werkt en krijg je dus de feedback die zeer waardevol is. Onderzoek toont aan dat er een directe relatie is tussen de snelheid van de implementatie (Speed of Implementation) en de kans dat er daadwerkelijk actie wordt ondernomen om iets nieuws te gaan doen. De slechtste eigenschap die je dus kunt hebben is het uitstellen van het implementeren van nieuwe ideeën en doelen. Veel uitstellen wordt ook wel excusitus genoemd (of de persoon een excuustruus).

Het creëren van een gewoonte
De beste gewoonte die je bij jezelf kunt ontwikkelen is de gewoonte om nieuwe relevante informatie, ideeën en doelen gelijk te gebruiken en te implementeren in jouw bedrijf.

To know and not to do is really not to know” Stephen Covey (Auteur van The 8th habit; Nederlands boek: De 8e eigenschap)

Des te sneller je nieuwe ideeën uitprobeert, des te meer neiging je hebt om meer ideeën uit te proberen. Je vergroot dus de kans op je eigen succes!

De grootste vijand in het leven van de ondernemer is de comfort zone. Veel ondernemers die wij tegen zijn gekomen, hebben de crisis op zich af zien komen en blijven die dingen doen die ze altijd al gedaan hebben. Er ontstaat angst voor de crisis en zij komen daardoor niet uit de comfort zone, terwijl een crisis juist de tijd is om kansen te grijpen en strategische keuzes te maken. Je vecht tenslotte niet tegen een crisis maar tegen je concurrent. Veel ondernemers verliezen daardoor in tijden van crisis hun marktaandeel. Andere ondernemers maken juist gebruik van de crisis om hun bedrijf te verbeteren; onnodige kosten worden gesneden en op nieuwe ontwikkelingen in de markt wordt ingespeeld. Het is dus van het allergrootst belang dat er actie ondernomen wordt! We hopen dat, zijn van plan om, gaan er vanuit dat we ooit eens gaan…etc etc. De weg naar de hel is geplaveid met de beste intenties….
Get off your butt!

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
blog - differentiatie
Differentiatie: Lady Gaga
bedrijf-starten-bedrijfsoverdracht
Zaak van de week: met welke juridische aspecten moet men rekening houden bij een bedrijfsoverdracht?

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


7 + zeven =

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x