Bedrijf Starten Marketing Sales (verkoop) Tekstblog

Het geheim van groeikracht III: People focus

blog-groeikracht3

Elk bedrijf moet blijven groeien om succesvol te blijven. Groei is een vereiste voor succes. Als je niet groeit sta je stil, en dat is vooral in deze tijd een bedreiging voor jouw bedrijf. Ook als je net gestart bent moet je groeien. Zeker als je nog geen klanten hebt of te weinig klanten hebt, is groeien een vereiste.

Rene Savelberg heeft een interessant en helder boek geschreven over groei in het algemeen en hoe je kunt groeien met jouw bedrijf. Rene heeft jarenlang gewerkt voor McDonalds Nederland (onder meer als algemeen directeur) en heeft daarnaast jarenlange ervaring met het aansturen en begeleiden van groeibedrijven. Ook heeft Rene als partner startups begeleid en heeft hij een eigen bedrijf waarin hij bedrijven adviseert op het gebied van groeikrachtontwikkeling.

In zijn boek Groeikracht beschrijft hij 3 bouwstenen voor groei die hij terug zag bij elk succesvolle, groeiende onderneming (zoals McDonalds, de Hema, Zalando en Coca-Cola):
1. Standaardisatie
2. Partnerships
3. People focus

Deze drie bouwstenen zorgen ervoor dat je elk bedrijf kunt uitgroeien tot een succesvol bedrijf, ongeacht hoe klein je ook begint als startende ondernemer.

In deze blog: People focus als bouwsteen voor groei
Bedrijven richtten zich graag op hun imago, hun producten of diensten en hun business model. Maar vaak vergeten zij het belangrijkste van een bedrijf: de mensen. Een mooi voorbeeld vind ik het feit dat als je alle mensen van een bedrijf ontslaat, maar je behoud het gebouw; is er dan nog een bedrijf? Of als het gebouw tot de grond afbrand, maar de werknemers op dat moment niet aanwezig zijn, is er dan nog een bedrijf? Het antwoord is natuurlijk dat bij de eerste situatie er geen bedrijf meer is en bij de tweede situatie is er wel een bedrijf.

Dit is trouwens in het echt gebeurd op de campus van de Technische Universiteit in Delft (een aantal jaar geleden), toen het gebouw van de faculteit Bouwkunde afbrandde. Gelukkig was dit op het moment dat er niemand aanwezig was; en binnen een paar dagen waren er Portocabbins geplaatst en kon de dagelijkse gang van zaken gewoon door gaan. Je moet er niet aan denken dat alle docenten, stafleden en ander personeel ineens weg zijn. Dan is het toch wat lastiger om de dagelijkse gang van zaken voort te zetten. Kortom, bedrijven en organisaties draaien in de kern om mensen. Vandaar dat de focus op mensen in een bedrijf cruciaal is voor groei.

Het zijn de mensen in een bedrijf die zorgen voor de groei. Door hun inzet, intelligentie, motivatie en creativiteit ontstaat groei. Je kunt de mensen die belangrijk zijn voor een bedrijf/organisatie indelen in drie groepen:
1. De supportorganisatie
2. De verkooporganisatie
4. De klanten zelf

De supportorganisatie
De supportorganisatie bestaat uit alle mensen die zich dagelijks bezig houden met het ondersteunen van de collega’s die in direct contact met de klant staan. De supportorganisatie begint bij de schoonmaakster en loopt door tot het topmanagement; die moet zorgen voor een goede strategie en executie van de strategie. Bedrijven die groeien begrijpen het belang van het ondersteunen van de mensen die direct contact hebben met de klant. Zij zijn namelijk de belangrijkste werknemers binnen een organisatie, ook al wordt dat vaak door veel bedrijven niet zo gezien!

De verkooporganisatie
Bestaat uit de verkopers en alle andere werknemers die direct contact hebben met de klant. Bij groei dient klantvriendelijkheid centraal te staan. Bedrijven als IKEA en Bol.com hebben van klantvriendelijkheid hun core business gemaakt. D.w.z. dat het de belangrijkste activiteit binnen hun bedrijf is.

De klanten zelf
Daar doe je het voor; zij zijn de mensen die zorgen voor het inkomen en het bestaansrecht van jouw bedrijf. Des te beter de focus is op de klanten, des te hoger is het groeipotentieel voor jouw bedrijf.

Door het focussen op deze doelgroepen zal jouw bedrijf beter gaan presteren, tesamen met deze mensen zelf!

Wil je meer weten over groeien met jouw bedrijf? Lees dan ”Het geheim van groeikracht: de internationaal bewezen groeiformule in 3 stappen” van Rene Savelberg.
Ga naar www.haystack.nl/groeikracht

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
blog - netwerken
Effectief Netwerken – Het creëren van betekenisvolle en krachtige connecties
blog - presentatie-uitstraling
Onderneming Starten – Hoe ziet iemand jou? Het belang van een goede presentatie en uitstraling van je bedrijf

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


+ negen = 10

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x