Bedrijf Starten Marketing Tekstblog

Het geheim van groeikracht II: Partnerships

blog-groeikracht2

Elk bedrijf moet blijven groeien om succesvol te blijven. Groei is een vereiste voor succes. Als je niet groeit sta je stil, en dat is vooral in deze tijd een bedreiging voor jouw bedrijf. Ook als je net gestart bent moet je groeien. Zeker als je nog geen klanten hebt of te weinig klanten hebt, is groeien een vereiste.

Rene Savelberg heeft een interessant en helder boek geschreven over groei in het algemeen en hoe je kunt groeien met jouw bedrijf. Rene heeft jarenlang gewerkt voor McDonalds Nederland (onder meer als algemeen directeur) en heeft daarnaast jarenlange ervaring met het aansturen en begeleiden van groeibedrijven. Ook heeft Rene als partner startups begeleid en heeft hij een eigen bedrijf waarin hij bedrijven adviseert op het gebied van groeikrachtontwikkeling.

In zijn boek Groeikracht beschrijft hij 3 bouwstenen voor groei die hij terug zag bij elk succesvolle, groeiende onderneming (zoals McDonalds, de Hema, Zalando en Coca-Cola):

1. Standaardisatie
2. Partnerships
3. People focus

Deze drie bouwstenen zorgen ervoor dat je elk bedrijf kunt uitgroeien tot een succesvol bedrijf, ongeacht hoe klein je ook begint als startende ondernemer.

In deze blog: Partnerships als bouwsteen voor groei
Veel ondernemers houden van hun zelfstandigheid. Ze doen alles zelf, bepalen alles zelf en houden het graag zo. Vroeger gebeurde dit ook bij elk ander bedrijf. Alles werd zelf bedacht en geproduceerd, zodat je geen andere partijen nodig had. Dit alles was uit het oogpunt van concurrentie. Hoe meer je zelf deed, des te beter. Zo kon de concurrent je niet inhalen of kopiëren.

Dat klinkt natuurlijk goed en stoer, maar is vandaag de dag niet zo slim. Steeds meer bedrijven werken samen of gaan samenwerken om een betere service of product aan te kunnen bieden en zo een sterkere concurrentie positie te kunnen verkrijgen. Alleen op je eiland blijven is geen slimme strategie meer.

Een goed voorbeeld van zo’n succesvolle samenwerking is natuurlijk de Senseo; de samenwerking van Phillips en Douwe Egberts. Maar er zijn genoeg andere samenwerkingen die minder bekend zijn, maar niet minder succesvol. Zo werken bijvoorbeeld in de luchtvaartindustrie verschillende luchtvaartmaatschappijen samen, zoals KLM. Daardoor kunnen ze schaalvoordelen bereiken, waardoor ze goedkoper in kunnen kopen en verschillende klanten spaar-programma’s aan elkaar kunnen koppelen.

De voordelen van samenwerken?
Als je gaat samenwerken met andere partijen kun je de volgende voordelen behalen:
1. Twee weten meer dan één; als je samenwerkt kun je profiteren van elkaars kennis en creativiteit;
2. Je kunt samen veel meer werk verzetten; alle resources (kapitaal, mensen, contacten, samenwerkingen) kun je gebruiken voor datzelfde doel;
3. Door samen te werken kun je sneller reageren op nieuwe ontwikkelingen in de maatschappij en de markt; je hoeft geen nieuwe projecten op te starten met nieuwe mensen en samenwerkingsstructuren; je bent eigenlijk gelijk klaar om met iets nieuws te komen.

Kortom, samen werken is een nieuwe vorm van sterke concurrentie en een manier om effectiever te kunnen zijn als bedrijf in de markt. Wel moet je zorgen dat er een win-win situatie is en dat alle partijen de kennis en kunde in huis hebben om tot een succesvolle samenwerking te komen. Ook moet er bij beide partijen de motivatie zijn om het nieuwe samenwerkingstraject tot een succesvol traject te maken.

Denk eens na hoe jij met jouw bedrijf de voordelen kunt plukken van het samenwerken. Is het mogelijk om samen te werken met toeleveranciers? Of is het mogelijk je marketing samen met een ander bedrijf te doen, zonder dat je elkaar in de weg zit? Er zijn tientallen manieren te verzinnen om te winnen met een goede samenwerking. Je concurrent hoeft je concurrent niet te zijn. Hoe kunnen jullie samen profiteren van jullie kennis en “plaats in de markt”?

Wil je meer weten over groeien met jouw bedrijf? Lees dan ”Het geheim van groeikracht: de internationaal bewezen groeiformule in 3 stappen” van Rene Savelberg.
Ga naar www.haystack.nl/groeikracht

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
blog-bedrijf-omzetten-naar-bv
Hoe zet je je bedrijf om van eenmanszaak naar BV?
blog---10-tips-facebook
10 Facebooktips voor je zakelijke Facebookpagina

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


2 − een =

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x