Bedrijf Starten Marketing Tekstblog

Het geheim van groeikracht I: Standaardisatie

blog-groeikracht

Elk bedrijf moet blijven groeien om succesvol te blijven. Groei is een vereiste voor succes. Als je niet groeit sta je stil, en dat is vooral in deze tijd een bedreiging voor jouw bedrijf. Ook als je net gestart bent moet je groeien. Zeker als je nog geen klanten hebt of te weinig klanten hebt, is groeien een vereiste.

Rene Savelberg heeft een interessant en helder boek geschreven over groei in het algemeen en hoe je kunt groeien met jouw bedrijf. Rene heeft jarenlang gewerkt voor McDonalds Nederland (onder meer als algemeen directeur) en heeft daarnaast jarenlange ervaring met het aansturen en begeleiden van groeibedrijven. Ook heeft Rene als partner startups begeleid en heeft hij een eigen bedrijf waarin hij bedrijven adviseert op het gebied van groeikrachtontwikkeling.

In zijn boek Groeikracht beschrijft hij 3 bouwstenen voor groei die hij terug zag bij elk succesvolle, groeiende onderneming (zoals McDonalds, de Hema, Zalando en Coca-Cola):

1. Standaardisatie
2. Partnerships
3. People focus

Deze drie bouwstenen zorgen ervoor dat je elk bedrijf kunt uitgroeien tot een succesvol bedrijf, ongeacht hoe klein je ook begint als startende ondernemer.

In deze blog: standaardisatie als bouwsteen voor groei
Als eerste beschrijft hij het proces van standaardisatie, wat er voor zorgt dat de kwaliteit en het leveren van jouw product of dienst op een gestructureerde en makkelijke manier te leveren is aan jouw klanten. Oftewel, je hoeft bij het leveren van jouw product of dienst niet meer elke keer na te denken over hoe en wat je levert aan je klant. Dit zorgt ervoor dat je sneller en op een meer efficiënte manier je diensten en producten kunt leveren aan je klant.

Ford: het voorbeeld van standaardisatie
Het voorbeeld van standaardisatie is natuurlijk de T-Ford. In de tijd van Ford waren veel auto’s te duur voor “het gewone volk” en werden dan ook per stuk gefabriceerd. Bij de productie werden alle handelingen door alle arbeiders uitgevoerd. Ford benaderde het bouwen van auto’s totaal anders en liet ze op een lopende band bouwen, waarbij elke arbeider dezelfde handelingen opnieuw per auto uitvoert. De productietijd van een auto werd zo teruggedrongen met enkele weken en ook het productieproces was veel goedkoper. De benadering van Ford van standaardisatie was uiteindelijk een inspiratiebron voor veel andere ondernemers en branches.

Voordelen van standaardisatie
Er zijn veel voordelen van standaardisatie, naast dat het groei stimuleert, kun je de verkrijgbaarheid van jouw product vergroten, zodat het voor meer mensen beschikbaar is. Daarnaast vergroot je door standaardisatie de snelheid van leveren. Doordat je niet meer na hoeft te denken en volgens een bepaalde structuur werkt, kun je veel tijd besparen.
Ook vergroot je de herkenbaarheid: doordat er meer mensen zijn die jouw product of dienst gebruiken, gaan ze erover praten met anderen en dit krijgt op een gegeven moment een sneeuwbaleffect.
Nog een voordeel is dat de kwaliteit toe neemt bij standaardisatie, omdat er een leercurve ontstaat bij het steeds weer herhalen van dezelfde handelingen; daardoor kun je het proces van leveren perfectioneren.
Het mooie van standaardiseren is dat het ook nog een kostenbesparing kan opleveren. Je kunt meer doen in dezelfde tijd en dat bespaart een hoop geld.

Kortom, standaardisatie is een goede bouwsteen voor groei. Doordat je niet steeds het wiel hoeft uit te vinden vergroot je de kwaliteit en het rendement op jouw tijd en geld. Zo kun je sneller groeien en succesvol worden!

Wil je meer weten over groeien met jouw bedrijf? Lees dan ”Het geheim van groeikracht: de internationaal bewezen groeiformule in 3 stappen” van Rene Savelberg.
Ga naar www.haystack.nl/groeikracht

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
bedrijf-starten-idee-beschermen
Hoe bescherm ik mijn idee? 6 tips!
blog--flexbv
Oprichting van een flex B.V. vergeleken met de reguliere BV: wat doet u?

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


4 × = acht

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x