Bedrijf Starten Marketing Social Media Tekstblog

Het begint allemaal bij een professioneel profiel op Social Media

blog---socialmedia2

Tegenwoordig doe je bijna niet meer mee als je niet online vindbaar bent op SocialMedia. We linken, facebooken en twitteren wat af tegenwoordig en hebben ineens heel veel vrienden. Maar als het allemaal wat zakelijker moet je en je ook hiermee je branding, naamsbekendheid en online vindbaarheid wil vergroten, is het raadzaam om hier met een zakelijke insteek naar te kijken. In dit blog leg ik je uit waar het allemaal mee begint: het opzetten van een professioneel en meer zakelijk profiel, waarmee je ook nog eens de juiste doelgroep en interessante contacten aantrekt die misschien je klanten of opdrachtgevers kunnen worden.

Doelstelling bepalen
Voordat je op diverse platforms een account aan gaat maken of deze meer zakelijk wil optimaliseren, moet je eerst voor jezelf een duidelijke doelstelling per platform bepalen. Hierbij geef je jezelf antwoord op de vraag: “wat wil ik met dit socialmedia account bereiken en waarom”? Wil ik een groot netwerk opbouwen, in contact komen met interessante opdrachtgevers, kennis binnen mijn vakgebied opdoen, mijzelf in discussies mengen etc. Dan weet je ook beter hoe je het beste je profiel op kunt stellen om deze doelstellingen te behalen

Keywords bepalen
Wil je beter met je socialmedia accounts gevonden worden en hiermee de juiste doelgroep aantrekken? Bepaal dan eerst de keywords waarmee jij gevonden wil worden. Keywords die gelinkt zijn aan jouw vakgebied, specialisme, zoekopdrachten, branding en specifieke kernelementen. Als potentiële opdrachtgevers, werkgevers of klanten op zoek gaan naar interessante profielen die deze zoekwoorden in hun bio of header hebben, kom jij al snel naar voren in de zoekopdrachten. Op Twitter bijvoorbeeld zal je hiermee ook veel meer ‘gerichte en kwalitatieve’ volgers krijgen

Je header in LinkedIn
Je eerste indruk op LinkedIn is essentieel voor een mogelijke klant of opdrachtgever die wil weten wie jij bent en wat jij online uitstraalt op het internet. Zet ook hier weer de juiste keywords in de header waarop jij gevonden wil worden en die uitdrukking geven aan jouw diensten of specialisme. Zorg ook altijd voor een professionele, scherpe foto en een volledig ingevuld profiel, want dat zegt ook iets over jou en jouw online presentatie.

Zakelijke pagina op Facebook
Misschien dat je al een grote schare vrienden hebt op Facebook en verstuur je regelmatig updates, privéberichten en foto’s, maar wil je Facebook meer zakelijk inzetten, zal je een zakelijke pagina aan moeten maken. Een zakelijke pagina op Facebook, geeft je ook weer een extra uithangbord voor je diensten en vergroot je branding en naamsbekendheid.

Als je zelf handig bent, kun je een mooie achtergrondfoto kiezen, een pakkende slogan, onderscheidende kernmerken en de kleuren en stijl die passen bij jouw activiteiten, bedrijf of professionaliteit. Die eerste indruk is ook op je zakelijke ‘fanpage’ erg belangrijk en maakt het of mensen deze wel of niet gaan ‘liken’. Besteed hier dus eerst de aandacht aan voordat je zakelijke berichten plaatst.

Waar moet ik beginnen?
Kies de SocialMedia accounts die bij jou en jouw bedrijvigheden passen. Onthoud dat je beter enkele accounts optimaal inzet, dan overal een klein beetje. Begin om Facebook, Twitter en LinkedIn naar meer zakelijk te optimaliseren en te professionaliseren. Pas als deze SocialMedia accounts hier helemaal voor ingericht zijn, kun je deze gaan activeren.

Corrie Heslinga
De schrijver van dit blog is Corrie Heslinga van Business Steps 4 Ondernemers. Zij is ondernemersadviseur, trainer en consultant en is gespecialiseerd in Social Media, Branding en Online Marketing. Zij geeft diverse workshops, trainingen en masterclasses binnen haar vakgebied om ondernemers te helpen om zichzelf online beter te profileren en onder meer SocialMedia in te zetten voor het vergroten van hun online zichtbaarheid, vindbaarheid en personal branding.
You may also like
blog--altijdkoffie
Starterscase: AltijdKoffie van Carolien Goudriaan
Bedrijf starten: werken aan je bedrijf i.p.v. in je bedrijf
Werken “aan” je bedrijf en niet werken “in” je bedrijf

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


× zeven = 56

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x