Bedrijf Starten Marketing Tekstblog

Free (gratis) – Hoe het “nieuwe gratis” de markt radicaal veranderd heeft

blog - free

“Drie jaar lang hebben jullie ons beroofd, door tienduizenden van onze video’s op YouTube te zetten. Nu is het onze beurt. Het is tijd om het heft in eigen handen te nemen. We weten wie jullie zijn, we weten waar jullie wonen en we zouden jullie te pakken kunnen nemen op manieren die te gruwelijk voor woorden zijn. Maar omdat we aardige kerels zijn, hebben we iets beters verzonnen om terug te halen wat van ons is. We hebben ons eigen Monty Python-kanaal op YouTube gelanceerd. Dus niet meer die video’s van waardeloze kwaliteit die jullie erop hebben gezet. We geven jullie onze onvervalste video’s, rechtstreeks uit onze eigen kluis. En dat is nog niet alles: we kiezen de meest bekeken clips en uploaden splinternieuwe versies van hoge kwaliteit. En het mooiste is wel dat we ze jullie helemaal voor niks laten zien. Wat zeggen jullie daarvan! Maar we willen er wel wat voor terug. Geen stompzinnige leutercommentaren meer. We willen dat jullie op de links klikken en onze films en tv-shows kopen. Zo kunnen jullie onze pijn en walging verzachten over het feit dat we al die jaren zijn opgelicht.”

Drie maanden later kwamen de resultaten van dit drieste experiment met Gratis binnen. Monty Python-dvd’s waren naar de tweede plaats gestegen op de Movies & TV-bestsellerlijst van Amazon, met een verkoopstijging van 23.000 procent.

Magisch
Het concept “Gratis” is niet nieuw. Al rond 1900 kwam een uitvinder op het idee om scheerapparaten gratis weg te geven, en geld te verdienen aan de mesjes: Gilette. Dit bedrijfsmodel heeft het bedrijf geen windeieren gelegd en het behoort daarmee tot de grootste scheerartikelen fabrikanten in de wereld. Het woord “gratis” heeft een soort magische werking op mensen.

In Predictably Irrational beschrijft Dan Ariely dat “magische” effect van gratis. Hij probeerden te begrijpen waarom dit woord ‘gratis’ toch zo veel kracht heeft . ‘Nul is niet zomaar een prijs, zo bleek,’ schrijft hij. ‘Nul is een emotionele stimulans – een bron van irrationele opwinding.’ Dat is gemakkelijk gezegd, maar moeilijk te meten. Precies daarom wilde Ariely dat proberen. De onderzoekers verkochten twee soorten chocola: truffels van Lindt uit Zwitserland en gewone pralines. Ze gaven de Lindt-truffels de prijs van 15 cent (plusminus de helft van de groothandelprijs) en de pralines de prijs van 1 cent. De klanten gedroegen zich redelijk rationeel en berekenden dat het kwaliteitsverschil tussen de twee het prijsverschil ruimschoots goed maakte: 73 procent koos voor de truffel en 27 procent voor de praline.
Toen voegde Ariely de factor ‘gratis’ toe aan het experiment. Hij verlaagde de prijs van beide chocolaatjes met 1 cent. Nu kostte de Lindt-truffel 14 cent en was de praline gratis. Plotseling werd de simpele praline een hit. 69 procent had liever de praline. Er was niets veranderd in de prijs/kwaliteitsberekening – de prijzen lagen nog steeds 14 cent uit elkaar – maar door het verschijnsel nul was de voorkeur van de klanten opeens omgedraaid.

Gratis in het informatie tijdperk
Iedere (startende) ondernemer, let op als je in de zakelijke dienstverlening zit en de “kennis component” je dienst bepaalt. Gratis in het informatie tijdperk heeft een grote vlucht genomen. Zoveel zelfs dat de grote meerderheid van de internetgebruikers vindt dat informatie gratis behoort te zijn. En ook al ben je het er niet mee eens, steeds meer bedrijven, experts en professionals bieden al een deel van hun kennis gratis op internet aan. En omdat je met hun concurreert, zit er niets anders op om dit spelletje mee te spelen. Het aanbieden van gratis informatie is een marketing strategie op zich geworden. En wie die strategie niet gebruikt, speelt niet meer mee.

Google: met gratis veel geld verdienen
Het is inmiddels een toeristische attractie, 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, in California: de Citadel van Gratis. Dit is het ‘Googleplex’, het hoofdkantoor van het grootste bedrijf dat ooit is opgebouwd op het principe van weggeven. Google biedt nu bijna honderd producten aan, van soft ware voor fotobewerking tot online tekstverwerkers, spreadsheets en mailprogramma’s, bijna allemaal kosteloos – echt gratis, zonder addertjes onder het gras. Google verdient zo veel aan advertenties bij een paar kernproducten – overwegend zoekresultaten en de bijbehorende advertenties en advertenties die andere sites op hun eigen pagina’s zetten, en waarvan de inkomsten worden gedeeld met Google (respectievelijk Adwords en Adsense) – dat het al het andere gratis kan maken.

Move the Freeline (beweeg de grens van gratis)
Move the freeline is een term die komt uit de wereld van de online marketing; de infomarketeers. Zij verkopen informatie zoals e-books, audiobooks en fysieke producten zoals boeken, cd’s en dvd’s. Doordat veel van deze internetondernemers geen geld hebben voor geldverslindende reclamecampagnes waarbij het merk wordt gepositioneerd en verduidelijkt (het zogenoemde branding), hebben deze marketeers wat anders verzonnen om het vertrouwen bij het grote publiek te winnen: namelijk het weggeven van een groot deel van hun producten (vaak digitaal) , zodat de potentiële kopers kunnen ervaren wat de kwaliteit is van de producten en overtuigd worden om andere producten te kopen.

Een blog – een vorm van gratis
Deze blog is een mooi voorbeeld van gratis: het kost je niets en toch kun je op deze blog heel wat interessante artikelen (hopen wij) lezen over uiteenlopende zaken waarmee je te maken kan krijgen als (startende) ondernemer. Via een blog kun je jouw doelgroep naar binnen halen en doorleiden naar die website, waarop je de producten aanbied, waarvoor betaald moet worden. Ook kun je een extra zakcent verdienen aan bannerinkomsten of allerlei affiliatie marketing programma’s (= een vorm van marketing waarmee je producten van andere bedrijven promoot of verkoopt, waarmee je per verkocht product een vast bedrag kan verdienen) Ook is een blog een mooie mogelijkheid om je bekendheid in de markt te vergroten, of een expertstatus in de markt te krijgen.

De (startende) ondernemer en gratis
Het is logisch dat je als startende ondernemer niet kan starten met een bedrijf en dan vervolgens alles weg gaat geven. Maar wat je wel moet realiseren is, dat je wel je tijd zou kunnen besteden (naast een blog) aan het schrijven van bijvoorbeeld een e-book. Of je zou gratis seminars kunnen houden om je klantengroep aan te trekken. Op deze manier hoef je geen grote sommen met geld uit te besteden aan marketing, maar je tijd kunnen investeren in je marketing en dus in je bedrijf. En tijd zul je toch wel moeten investeren in je bedrijf, dus waarom niet meteen goed? Onthoud; je hebt geen baan meer maar een bedrijf, met werken van 9 tot 5 bouw je geen succesvol bedrijf. Deze tips krijg je van mij helemaal gratis!

Voor meer informatie lees:

“Free – How Today’s Smartest Businesses Profit By Giving Something For Nothing” auteur: Chris Anderson. Nederlandse titel: “Gratis – Hoe het nieuwe gratis de markt radicaal verandert”, 2009.

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
blog - ambitie - adviezen voor ondernemers
“Ondernemen – Het komt gewoon neer op logisch nadenken en inventiviteit”
10 Tips voor het schrijven van je ondernemingsplan
10 Tips voor het schrijven van je ondernemingsplan

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


negen − 6 =

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x