Bedrijf Starten Marketing Sales (verkoop) Tekstblog

Effectief Netwerken – Het creëren van betekenisvolle en krachtige connecties

blog - netwerken

Een goed netwerk is als een spinnenweb, als je valt wordt je opgevangen. Wanneer je over de draden loopt kun je overal komen waar je wilt zijn. Hoe zorg je er als startende ondernemer voor dat je bedrijf omgeven wordt door relaties die bijdragen aan je succes en het succes van je eigen bedrijf?

Zorg voor een goede basis
Wanneer je wilt gaan netwerken is het erg belangrijk om eerst goed te weten waarom je gaat netwerken. Zorg dat je vooraf duidelijke – en waar mogelijk meetbare – doelstellingen hebt. Dit kan zijn nieuwe klanten binnenhalen, het tot stand brengen van bepaalde samenwerkingen of het vinden van leveranciers voor het oplossen van bepaalde problemen die je in je bedrijf hebt. Daarnaast is een stapel visitekaartjes een van de randvoorwaarden die er zijn om met netwerken te beginnen. Zorg vervolgens voor een goed verhaal: de manier waarop je jezelf en je bedrijf voorstelt is van groot belang. Denk daarbij vanuit je doelstellingen en vanuit de ander – hoe komt je verhaal over op de persoon die je spreekt?

Elevator pitch
Een goed introductieverhaal is een opening naar een soepel gesprek. Je kunt je introductie voorbereiden, laat daarbij wel voldoende ruimte over voor spontaniteit. Dit introductieverhaaltje wordt ook wel op z’n Amerikaans een ‘elevator pitch’ genoemd. Wanneer je een lift binnenstapt en je ontmoet een interessante persoon dan heb je, tot deze persoon de lift uitstapt, om je verhaal te houden. Het is een korte en krachtige introductie en wekt de interesse van je gesprekspartner. Daarbij geeft een slim uitgedachte pitch allerlei aanknopingspunten voor vragen die in de richting kunnen gaan van je doelstelling. Zorg ook voor een bepaalde opbouw, een stijlvolle benadering waarbij je oprechte interesse toont voor je gesprekspartner.

Stap op iemand af!
Het is te direct om op iemand af te stappen en te vragen of deze persoon je product of dienst wil kopen, zonder eerst te luisteren en zonder ook maar een klein beetje een idee te hebben van wie die persoon is en waar hij of zij zich mee bezig houdt.
Veel mensen vinden het eng om op iemand af te stappen, wanneer je dat zelf ook hebt zet je er dan snel overheen: in het begin moet je jezelf er misschien toe aansporen en voor je het weet ben je er aan gewend. Als het je zelf niet lukt zoek desnoods hulp van een coach of psycholoog of volg trainingen om je sociale vaardigheden op peil te brengen. Nieuwe mensen ontmoeten is een onderdeel van netwerken waar je als je succesvol wilt zijn (bijna) niet omheen kunt.

“You never get a second chance for a first impression”
(je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk)

Naar welke netwerken en netwerkbijeenkomsten ga je toe?
Tegenwoordig zijn er mogelijkheden te over om als startende ondernemer naar allerlei gratis en betaalde netwerkbijeenkomsten te gaan. Wat dat betreft kun je dus je agenda flink vullen met allerlei beurzen, seminars, congressen, netwerkbijeenkomsten, events, etentjes, borrels, te veel om op te noemen. Daarom is het van belang dat de netwerkactiviteiten waaraan je jouw tijd besteed kunnen bijdragen aan het succes van jouw eigen bedrijf. Of dat nu is voor verkoop of andere zaken, de kunst is om te zorgen dat je op het juiste moment op de juiste plaats bent.
Waar komen de personen naar wie je op zoek bent? Past een bepaald netwerkevent bij het soort zaken dat je doet? Wanneer je bijvoorbeeld zeiljachten wilt verkopen is het misschien niet verstandig om naar een netwerkbijeenkomst te gaan voor startende ondernemers. Dan kun je beter ondernemers zoeken die al verder zijn en voldoende budget hebben om een zeiljacht te kopen. Wees dus selectief bij het bepalen naar welke netwerkactiviteiten je toe wilt gaan.

Netwerkbijeenkomst gehad, contacten gelegd en dan?
Zorg dat je altijd de gegevens van de personen met wie je hebt gesproken opneemt in je relatiebeheer systeem. In het begin is dit misschien wel een Excel sheet waarin je bijhoudt wie je allemaal hebt gesproken, of een eenvoudig boekhoudpakket met wat mogelijkheden om klanten in bij te houden. Ook een kaartenbak of ordners waarin je de verkregen visitekaartjes verzamelt behoren tot de mogelijkheden hoewel dit steeds vaker wordt vervangen of aangevuld door een elektronische versie. Als je wat verder bent maak je gebruik van een zogenaamd CRM-pakket. (Customer relationship management ofwel: klanten en relatie beheer) Dit is ook van belang om later weer contacten op te kunnen zoeken. Het kan zijn, dat iemand op het moment dat je elkaar gesproken hebt, zakelijk gezien niet direct interessant is en dat later wel wordt.

Wat ook voorkomt is dat iemand van wie je wilt dat die persoon klant bij je wordt wel toevallig op zoek is naar iemand. Zo kun je soms mensen met elkaar in contact brengen. (Enige voorzichtigheid is hierbij geboden: het is van belang dat je weet dat iemand goede producten of diensten levert anders werkt het juist tegen je)
Nu je de gegevens van je nieuwe contacten hebt vastgelegd kun je bijvoorbeeld de interessante contacten die je op hebt gedaan bellen om een afspraak met ze te maken. Je kunt ook een informatieve mailing sturen. Maak beloftes waar: als je tijdens gesprekken bepaalde toezeggingen hebt gedaan om personen met iemand in contact te brengen of iets toe te sturen doe dat dan ook! Wat helpt om dit altijd te onthouden of te kunnen nakijken is een aantekening maken op het visitekaartje van de betreffende persoon of een aantekeningenboekje hiervoor gebruiken.

De mythe van gouden bergen verdienen met netwerken online
Hoewel er vele mogelijkheden zijn om online met elkaar in contact te komen, worden de meeste zaken nog altijd in een persoonlijk gesprek gedaan. Zeker wanneer er grotere belangen in het spel zijn wil je toch elkaar recht in de ogen kunnen kijken. Ook onderhandelen is iets wat in de regel beter werkt wanneer je ziet wie je voor je hebt. Gebruik de online mogelijkheden om het maken van afspraken te versnellen, de voorbereiding te doen zoals netwerkmogelijkheden zoeken of bijvoorbeeld om vooraf te zien wie er komt naar een bepaalde netwerkbijeenkomst.
Tegenwoordig kun je ook via de social media je locatie delen met anderen zodat men kan zien dat je aanwezig bent op een netwerkbijeenkomst. Je kunt ook de online audio en video-oplossingen gebruiken om eerste contacten te leggen bij zaken doen op grote afstanden, zoals bij internationaal zakendoen. Oriënterende gesprekken kun je soms ook online doen, wanneer je dan verder gaat spreek je af, om elkaar ook in de echte wereld te ontmoeten. Voor het zoeken van potentiële klanten ‘prospecting’ is het internet ook te gebruiken als een goede bron van leads. Het onderhandelen of afronden van verkopen gebeurt in de regel telefonisch of in een persoonlijk gesprek met je potentiële klant.

Wanneer je een bedrijf start is netwerken één van de belangrijkste zaken om te doen. Zoals met veel dingen die nieuw zijn is het in het begin misschien even wennen. Doorzetters winnen altijd. Creëer een omgeving van goede klanten, leveranciers, adviseurs, investeerders, banken en andere relaties die bijdragen aan wat je wilt bereiken met je organisatie. Omring je door interessante personen op wie je kunt bouwen en wie je kunt vertrouwen. Jouw netwerk bepaalt voor een groot deel de mogelijkheden die je hebt, en is daardoor een belangrijke succesfactor voor je eigen bedrijf!

Vincent Verbeek
Vincent Verbeek is opgegroeid in familiebedrijf ‘De Widt Accountants & Belastingadviseurs.’ Na een aantal jaren in loondienst werkzaam te zijn geweest als Senior Assistent Accountant en Senior Financial Controller bij grote internationale organisaties is hij een eigen administratie en consultancy kantoor begonnen in Rotterdam. Mede-eigenaar en oprichter van De Startersbox B.V. Zowel bij De Widt, Deloitte, Cadbury als De Startersbox veel ervaring opgedaan op het gebied van overnames. Interesses: ondernemerschap, sales, leiderschap, fusies en overnames, coaching en investeren.
You may also like
bedrijf-starten-de-zeven-regels-van-meneer-reimers
De 7 regels van meneer Reimers
blog - businessman emotie
Bedrijf starten – Ondernemen is bloed, zweet en tranen

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


een × 4 =

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x