Bedrijf Starten Marketing Persoonlijke Ontwikkeling Tekstblog

Door te veranderen moet je leiden – Beheers jij de kwaliteiten van inspirationeel Leiderschap?

Beheers jij de kwaliteiten van inspirationeel Leiderschap?

Starbucks verkoopt geen koffie aan de meerderheid van de bevolking. Niet iedereen heeft een I-phone. Het leiden van iedereen mondt uit, in het leiden van niemand in bijzonder. Als je het goed speelt, zijn er mensen die van je product of dienst houden en mensen die er niet aan moeten denken om je dienst of product te kopen. Je hoeft niet de meerderheid te bekoren om een goed product of dienst op de markt te brengen. Als je met je bedrijf start kun je jouw bedrijf richten op een kleine niche (deel van de markt) die potentie genoeg heeft.

In de huidige marktomstandigheden is dat al snel realiseerbaar, doordat lage kosten van (slimme) marketing en goedkope productiekosten en -technieken de benodigde budgetten sterk kunnen drukken. Werving en selectie van personeel en andere bedrijfsonderdelen, zoals expeditie (de bezorging van poststukken en pakketten) zijn gemakkelijk uit te besteden. Door uitbesteding van bepaalde afdelingen hoef je deze slechts aan te sturen, je hoeft deze niet binnen je eigen organisatie op te zetten.

Massamarkten
Er zijn veel (startende) ondernemers die denken dat het bezitten van een concept zoals Coca-Cola de enige manier is om succesvol te worden (lees: veel geld te verdienen). Wat ze echter vergeten is de negatieve aspecten van concurreren in een massamarkt. Door de hevige concurrentie is er een druk op de prijzen; als je jouw prijzen hoog houdt, gaan je afnemers naar de concurrent.
Daarnaast zul je veel geld uit moeten geven aan marketing om je naam bekend te houden in de markt. Vaak zie je ook dat de concurrenten onderling elkaar beconcurreren door prijspromoties en andere acties die de omzet flink naar beneden halen. Ook zie je in deze markt dat de klant (de consument in het geval van Coca-Cola) de lachende derde is. Hij of zij beslist uiteindelijk voor wie er gekozen wordt en de grootste reden is dan uiteindelijk de prijs.
In massa markten heb je dus te maken met hoge kosten en een lage vraagprijs (kleine winstopslag) voor je product of dienst. De meeste aanbieders in massamarkten veranderen hun strategieën en ideeën nauwelijks en nieuwe toetreders spelen het spel mee met dezelfde regels en strategieën. Dit komt vaak doordat deze bedrijven vastgeroest zitten met hun ideeën en er in de markt geen sterke concurrenten zijn die de markt willen of zullen veranderen.

Val de status quo (de huidige situatie) aan
De status quo bestaat omdat iedereen dat zo wil en omdat niemand anders beter weet. The status quo is nooit de meest optimale situatie. Die is namelijk nog niet uitgevonden. Er is altijd wel wat te verbeteren.
Personen die de status quo aanvielen, werden vroeger ketters genoemd. Ze vielen bepaalde vastgeroeste denkprocessen aan en werden veroordeeld tot bijvoorbeeld de brandstapel. Een Duitse filosoof en denker zei ooit over nieuwe ideeën: “Eerst worden ze belachelijk gemaakt, daarna worden ze heftig tegengesproken en uiteindelijk worden ze geaccepteerd als vanzelfsprekend.” Er wordt in het begin altijd minder enthousiast gedaan over een nieuw idee en het idee wordt dus niet altijd enthousiast onthaalt. Dat wil niet zeggen dat het idee niet kan werken.
Het idee van de brandstapel roept daarom een oergevoel van angst op, liever niet voor gek te willen staan in het bijzijn van familie en vrienden. Marketing heeft hieraan voorgoed een einde gemaakt; Ketters worden verwelkomt en kunnen zeer succesvol worden (een leuk salaris verdienen).

Hoe kan ik dit bereiken zonder risico te lopen?
Vaak wordt er dan gevraagd:”hoe doe ik dat dan?” of nog erger: “hoe kan ik dit dan doen zonder enig risico te lopen?”. Het antwoord: dat kan je niet.

“Verandering is geen kwestie van goedkeuring vragen; verandering en succes is het vragen van vergeving achteraf” Seth Godin, bestselling auteur, ondernemer en change agent.

De macht van het individu of de kleine organisatie
Wat belangrijk is om te weten voor startende ondernemers is dat individuen (of kleine bedrijven) veel meer macht hebben dan ooi t tevoren. Eén persoon kan een complete bedrijfstak veranderen met één goed idee.
We hebben lange tijd systemen, organisaties en standaarden gehad die ontworpen waren om die mensen te weerhouden, die de huidige situatie aan wilden vallen. Maar de wereld is inmiddels veranderd. Ketters worden toegejuicht en hun producten worden op grote schaal verkocht. Een goed voorbeeld is Steve Jobs die, met het bedrijf Apple, de computermarkt met veel zakelijk succes totaal veranderd heeft.

Door te veranderen moet je leiden
Als je jouw bedrijf wilt starten heb je leiderschapseigenschappen nodig om mensen mee te krijgen; klanten, je familie, vrienden, een bank voor financiering, leveranciers etc. Zeker wanneer je met een nieuw of ander idee of concept je bedrijf wilt starten, zul je extra je best moeten doen om deze groepen mensen mee te krijgen.

Leiderschapseigenschappen
Veel mensen denken dat leiders egocentrische personen zijn die constant al tierend en dreigend communiceren met de medemens binnen en buiten de organisatie.
Leiderschapsskills kenmerken zich juist door het luisteren naar alle groepen mensen rondom jou als persoon en als bedrijf. De personen op de gekste plekken binnen en buiten jouw bedrijf kunnen waardevol zijn om de markt te begrijpen, trends te zien en veranderingen door te kunnen voeren met bijvoorbeeld leveranciers of door samenwerkingsverbanden met andere bedrijven.

De belangrijkste eigenschap van goede leiders is dat ze geloven in zichzelf, de mensen met wie ze werken en natuurlijk in hun bedrijfsconcept. Het is van groot belang dat je dit geloof in jezelf en in je bedrijf weet uit te stralen naar alle groepen mensen. De mensen om jou heen vormen als het ware de tribe (volksstam) die jij leidt en die jij, als directeur – eigenaar, dient te motiveren en te activeren. Jij bent degene die deze groep kunt inspireren en zult moeten proberen te winnen voor jouw concept of idee. Wanneer dit lukt wordt je pas succesvol.

“Leadership is to express someones´ worth and potential so clearly, that they come to see it in themselves” Steven Covey, bestselling auteur.
“Leiderschap is zo duidelijk mogelijk iemands potentie en waarde te uitten, zodat deze persoon dit zelf in zichzelf gaat zien” Steven Covey, schrijver van bestsellers zoals “de 7 eigenschappen van effectief leiderschap” en “De 8e eigenschap”.

Voorbeeld leiderschap en veranderen: de muziekindustrie
Je kunt niet zeggen dat ze het niet aan zagen komen: Napster, Kazaa en andere peer-2-peer programma’s werden in no time zeer populair onder de internetgebruikers. Via deze programma’s kon je gratis muziek downloaden, zelfs hele cd’s. De muziek industrie stond erbij en keek erna; greep niet in en kwam niet met een nieuwe strategie.
Het is dan ook niet makkelijk om naar een ander concept over te stappen, als je met het huidige concept bij het produceren van cd’s een brutomarge van 90% verdiend.
Wat er ontbrak in de muziekindustrie was leiderschap.

Er was niemand die een ander antwoord wist. Totdat Steve Jobs op de proppen kwam met I-tunes. Elk nummer op I-tunes is te koop voor 99 cent er het is niet verplicht om een hele cd te downloaden; je mag zelf uitkiezen of je er maar een nummer wilt of meerdere nummers van een album. Een album wordt voor maximaal € 9,99 verkocht, ongeacht het aantal nummers. De muziekindustrie was afwachtend en vertrouwde het niet, maar al snel zagen zij ook in dat dit een gouden formule was; echter te laat. Want Steve Jobs heeft met I-tunes nu de meerderheid van deze markt in handen. En het is moeilijk marktaandeel weg te snoepen van de first mover (eerste aanbieder), zeker als deze zo krachtig is als Apple.

Duidelijk is dus dat als je wilt leiden je geloof in jezelf moet houden en anders moet denken om een onderscheidend vermogen in de markt te creëren voor jezelf en jouw bedrijf. Belangrijk hierbij zijn de overtuigingskracht, het kunnen luisteren naar de markt en naar klanten, en leiderschap om het maximale uit je mensen te halen. Deze eigenschappen zijn benodigd om het nieuwe idee succesvol te introduceren in de markt. Er zal eerst veel weerstand zijn, het is aan jou om deze weg te nemen en net zo lang door te gaan totdat de anderen in de markt er ook van overtuigd zijn, dat jij een goed concept in handen hebt, waarmee je voor je klanten langdurig waarde kunt creëren. Dit is niet altijd makkelijk, maar kan je veel succes op leveren!

Voor meer informatie lees:

“Tribes, jij moet ons leiden”, auteur: Seth Godin, 2009.

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
blog - presentatie-uitstraling
Onderneming Starten – Hoe ziet iemand jou? Het belang van een goede presentatie en uitstraling van je bedrijf
maakjebedrijfmeerwaard
Hoe maak je je bedrijf meer waard? – zaken om over na te denken als je jouw eigen bedrijf gaat starten

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


9 − acht =

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x