Marketing Tekstblog

Differentiatie: Lady Gaga

blog - differentiatie

Ik ben geen fan van Lady Gaga. integendeel, maar de marketingmachine rondom het fenomeen draait als een geoliede machine.
Volgens voorspellingen uit diverse bronnen zal ze (eind) dit jaar meer geld hebben verdiend dan wat rock iconen zoals AC/DC en U2 in hun hele carrière verdient hebben.
Waar andere artiesten en popgroepen jaren over gedaan hebben, bouwt miss Gaga dit in enkele jaren op.

Hoe kan dit? Ondanks het feit dat de markt voor muziek en de hele wereldeconomie een flinke klap hebben opgelopen, verdiend ze meer door simpelweg gewoon meer op te vallen.
Door kompleet bizarre kleding te dragen, songteksten te gebruiken die vandaag de dag nog steeds controversieel zijn en andere bizarre uitingen te doen, weet ze de aandacht naar zich toe te trekken.

Deze belangrijke les kan je meer winst opleveren
Als (startende) ondernemer kun je hier van leren. Wees maar niet bang, je hoeft je niet in extravagante kleding te steken op een netwerkborrel, maar je kan wel ander (creatieve) manieren verzinnen om op te vallen. Probeer eens wat anders te doen met je visitekaartjes, draag geen grijze pakken met dito stropdassen naar een publieke bijeenkomst: maar val op! Doe iets geks met je marketing uitingen; vertel jouw klanten voor de verandering eens de waarheid over bepaalde zaken (concurrenten), wees jezelf – alle kleine beetjes helpen. In de marketing literatuur heet dit differentiatie; het bereiken van differentiatie betekent dat een organisatie probeert om uniek te zijn in zijn industrie, door bepaalde zaken anders te doen dan zijn concurrenten, zodat de consument dit waardeert en daar een premium (lees: meer geld) voor over heeft om de producten en diensten van die organisatie aan te schaffen. Meer geld van de klanten betekent een hogere omzet en als je het financieel goed regelt; een hogere winst.

Zet als startende ondernemer een persoon en bedrijf neer die anders is dan anderen en die opvalt. Want daar valt een hoop geld mee te verdienen!

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
blog-groeikracht
Het geheim van groeikracht I: Standaardisatie
blog-creativity
Het nieuwe ondernemen: creativiteit in tijden van crisis

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


− 4 = twee

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x