Bedrijf Starten Marketing Sales (verkoop) Tekstblog

De verandering van jouw mindset van expert naar vertrouwde autoriteit

blog - trusted authority

Ondernemers moeten vaak veel energie steken in het vinden van klanten, het bezoeken van klanten en het overtuigen van potentiële klanten om daadwerkelijk klant te worden. Het steken van zoveel energie en tijd in het verkrijgen van klanten, haalt weleens de passie uit het ondernemen. Vooral als het niet lukt. Het zorgt er dan uiteindelijk voor dat je minder tijd hebt voor datgene wat je eigenlijk wilde doen, namelijk het maken van je product of het leveren van jouw dienst. Goed nieuws: er is namelijk een manier om klanten automatisch aan te trekken zonder dat dit veel energie of veel tijd vergt. De oplossing is het worden van een “trusted authority”, oftewel een vertrouwde en gezaghebbende autoriteit in jouw markt.

Als vertrouwde autoriteit geniet je een bijzondere status, wat ervoor zorgt dat je genoeg onderscheidend vermogen hebt en dat je binnen de grenzen van redelijkheid de prijs kunt berekenen die je wilt berekenen. Producten of diensten zonder onderscheidend vermogen worden veelal alleen beoordeeld op prijs. Er is veel concurrentie; iedereen kan leveren wat jij levert, en doet dit vaak op een prijsniveau waar je niet vrolijk van wordt. Bovendien kan er maar 1 de goedkoopste zijn.

De Ratrace
Dit bovenstaande gegeven heeft gezorgd voor een “ratrace”, waarbij de aanbieders van een bepaalde product of dienst proberen de expert te worden in de markt, door meer kennis te vergaren, zichzelf aan te sluiten bij een vakvereniging en aan diverse kwaliteitsnormen te voldoen, zoals bijvoorbeeld de iso norm. De concurrentie zit niet stil en aapt de andere partijen in markt gewoon na, waardoor het speelveld weer gelijk is. Vaak ervaart de klant dus daardoor geen enkel voordeel bij deze acties, en blijft hij de aanbieder zien als “één van de vele aanbieders in de markt”. De perceptie van de klant veranderd dus niet ten opzichte van de positie die jij als “expert” inneemt in de markt, in vergelijking van de positie van jouw concurrenten.

De expert vs. de vertrouwde autoriteit
Het verschil tussen de expert en de vertrouwde autoriteit is, dat de expert veel informatie en kennis heeft. Maar ondanks dat hij nog steeds een klein bedrijf heeft met een lage groei (of geen groei), hij te maken heeft met een lage winst, en een lage prijs moet berekenen voor zijn product of dienst, omdat hij niet kan concurreren met zijn collega’s. Dit komt mede door zijn geringe bekendheid in de markt.
De vertrouwde autoriteit heeft invloed en gezag en bezit een groot groeipotentieel, heeft vaak een relatief hoge winst en kan een hoge prijs berekenen voor zijn producten of diensten. Dit komt mede doordat hij juist een grote bekendheid bezit in de markt.
Er is niemand die je benoemd tot vertrouwde autoriteit, je moet jezelf positioneren als de vertrouwde autoriteit. Dit doe je door in de markt als partij invloed en macht te krijgen.

Hoe krijg je met jouw bedrijf invloed en gezag?
Door te werken aan interessante relaties in de markt (klanten, maar ook andere relaties) kun je zorgen dat je gezien gaat worden als de autoriteit in jouw branche/niche. Je kan jezelf positioneren als de autoriteit, door dit zelf te claimen. Er is niemand die je zomaar benoemt tot autoriteit, tenzij je toevallig een belangrijke ondernemersprijs wint. Dit moet je dus in de meeste gevallen zelf doen. Je kan dit dus alleen doen als je zelfverzekerd bent over jezelf, je mensen, je bedrijf en je product of dienst.

Voorbeeld: “The Dog Whisperer”
De feitelijke autoriteit in de markt van honden trainers is eigenlijk Dr. Stanley Coren. Hij is de meest gewaardeerde dogtrainer in de academische wereld. Hij heeft gestudeerd aan de prestigieuze Stanford University of Pennsylvania (USA) en heeft de meeste publicaties geschreven over dit onderwerp (300+).
In de academische wereld is hij de man met de antwoorden over het trainen van je hond.

Een andere persoon in de markt voor het trainen van je hond is Cesar Milan. Hij is beter bekent als de “dogwhisperer” of hondenfluisteraar. Hij is de meest bekende en betaalde persoon, als het gaat om het trainen van honden. Hij is de meest bekende autoriteit op het gebied van honden trainen in de wereld!
Toch was hij lang een illegaal in de USA, heeft hij geen prestigieuze opleidingen en geen jarenlange ervaring als deskundige toen hij bekend werd als de beste hondentrainer ter wereld.

Cesar milan heeft namelijk een passie voor het trainen van honden en is zelfverzekerdheid als het gaat om het trainen van honden en helpt graag andere mensen. Toen hij 13 jaar was stond hij in zijn omgeving al bekend als “El Perrero”, Spaans voor “de hondenman”, omdat hij tien Rottweilers tegelijk kon leiden en uitlaten. Door zijn rehabiliterende werking op honden en hun eigenaren werd hij via via steeds bekender. Ook heeft hij zichzelf slim in markt gepositioneerd. Mede door het programma “The Dogwhisperer” op de National Geographic Channel, heeft hij grote bekendheid verworven en staat hij bekend als de autoriteit in de markt van het trainen van honden. Op volwassen leeftijd is hij in de Verenigde Staten gaan wonen en is hij het “Dog Psychology Center” begonnen. Hier worden honden “heropgevoed” en er wordt mensen geleerd hoe ze beter met hun hond om moeten gaan. De waarde van zijn imperium (boeken, DVD’s en producten) wordt geschat op 100 miljoen dollar. Als er een uitgever is die een boek uit wil brengen over het trainen van honden, wie zal hij benaderen, dr. Stanley Coren of Cesar Milan?

Is de bekende Dr. Phil echt de beste psycholoog in de wereld?

“You become the best when you are the trusted authority” – Greg Habstritt, internetondernemer en multi-millionair.

Wat ben jij in jouw markt? Een expert of een vertrouwde autoriteit?

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
bedrijf-starten-zzp-er-worden-of-freelancer-worden
Zzp-er worden of freelancer worden? 3 zaken die je moet weten als zzp-er of freelancer
Bedrijf starten - Startkapitaal - 100 adviezen voor succesvol ondernemen
Startkapitaal – 100 adviezen voor succesvol ondernemen.

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


5 + drie =

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x