Bedrijf Starten Marketing Persoonlijke Ontwikkeling Sales (verkoop) Videoblog

De 3 zaken die je moet doen om meer invloed te krijgen en meer te verkopen als (startende) ondernemer!

***let op! Engelse video***

De laatste tijd volg ik met veel plezier de hitserie Game of Thrones. De verhaallijnen zijn geweldig (als je van fantasy houdt), en vooral de karakters zijn super. Mijn favoriete karakter in GOT is Tyrion Lanister. Tyrion is een genie. Hij is een “imp”, een dwerg die qua lichaamskracht niets voorstelt. En omdat hij zo klein en machteloos is bij een mogelijk gevecht, probeert hij alles te doen om dit te voorkomen. Hij gebruikt daarom zijn scherpe brein. Hij wordt daarom in de serie tegen alle verwachtingen in, één van de meest machtige mensen. Hij krijgt het elke keer weer voor elkaar om de andere mensen om hem heen te laten doen wat hij wil.

Hij vraagt zich continue af over de ander “Wat wil jij?” Vertel het me. “Wat wil jij?” is daarom dé vraag de je moet stellen als je meer invloed wilt hebben in de wereld. Invloed heb je nodig om meer in de wereld voor elkaar te krijgen en om meer en beter te verkopen als ondernemer (zowel jezelf als je producten & diensten). Mensen doen namelijk bijna alles om hun doelen te bereiken. De doelen van jou interesseren ze weinig tot niets. Ze zullen daarom alleen zeker actie ondernemen als hun doelen hetzelfde zijn als die van jou. Tyrion doet er alles aan om de wensen van anderen samen te laten vallen met zijn eigen doelen. De volgende zaken doet Tyrion om zichzelf te verkopen en te krijgen wat hij wil hebben:

1 Cold reading
Cold reading is een methode om, zonder werkelijk iets over de gesprekspartner te weten, bij die gesprekspartner de indruk te wekken dat men wel iets over hem/haar weet. Dit doe je door scherp te zijn – en te kijken (observeren) en te luisteren wat de ander zegt over zichzelf, de manier waarop hij of zij denkt over de wereld, te kijken wat iemand daadwerkelijk doet en wat waarschijnlijk de doelen zijn die de persoon in kwestie na streeft. Ook kun je schieten met hagel en proberen te achterhalen wat iemand wil door vragen en/of uitspraken te doen om te kijken of je een positieve reactie krijgt.

Vaak doen we het tegenovergestelde van cold reading en praten we alleen maar over wat wij willen, of wat eerlijk is, in plaats van te achterhalen wat iemand anders echt wil. Verwacht niet dat andere mensen je helpen, alleen maar omdat ze een goed hart hebben.

Maar wat als je niet goed bent in cold reading? Doe dan het volgende:

2 luisteren
Laat de ander veel aan het woord en luister wat hij of zij te zeggen heeft. Goed en effectief luisteren is het moeilijkste wat er is. Vergeet niet dat we één mond hebben en twee oren! Vaak luisteren we half en zijn in onszelf al aan het bedenken wat we willen zeggen of hoe we willen antwoorden. Mensen vertellen altijd wat zij willen hebben of bereiken, als je maar goed luistert.

Koppel terug wat ze net gezegd hebben en vraag of je ze goed begrepen hebt. Toon belangstelling in wat ze te zeggen hebben en vraag door om dieper te kunnen gaan. Stimuleer de ander om meer te vertellen over het onderwerp. Laat de ander wel helemaal uitspreken en val de ander niet elke keer in de rede.

Maar wat als je goed luistert, maar niet verder komt? Dan kun je:

3 Vragen
Ja precies! Als je echt wil weten wat anderen willen hebben, vraag het dan! Vaak vergeten we dit gewoon helemaal omdat we zelf te druk zijn met onszelf.

Daarom is het belangrijk voor een succesvol persoon en ondernemer om empathie te ontwikkelen voor de ander. Empathie zorgt ervoor dat we realiseren dat de ander ook zijn of haar dromen, problemen en wensen heeft. We zijn allemaal dezelfde organisme met verschillende doelen, dromen en angsten. Dat ontwikkeld bij de ander een ander type wereldbeeld dan die jij hebt. Probeer daarom de ander te begrijpen en te begrijpen wat hij of zij voelt en denkt.

Belangrijk: je kan iemand niet beïnvloeden als je de ander niet begrijpt. Spreek daarom dezelfde taal als de persoon met wie je praat. Probeer daarom iemand te begrijpen. Pas je woordkeuze aan, aan de toehoorder of toehoorders. Pas je communicatie aan, aan de ontvanger van die communicatie.

Twee mensen kunnen allebei hetzelfde willen, maar de manier waarop ze aangesproken worden en de inhoud van de boodschap kan het verschil zijn tussen de acceptatie en het verwerpen van de boodschap. Daarbij kunnen de toon en het niveau van communiceren al doorslaggevend zijn. De toon en het niveau van bijvoorbeeld het jeugdjournaal is totaal anders dan de toon en het niveau van het 8 uur journaal. Dit komt omdat de doelgroep van beide journaals verschillen van elkaar.

Als laatste tip: gebruik je creativiteit om oplossingen te verzinnen die voor beide partijen werken en voordeel opleveren de zogenoemde win-win. Er is altijd een manier om beide partijen tevreden te stellen!

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
bedrijf-starten-zet-je-zaak-op-de-kaart
Bedrijf starten: Zet je zaak op de kaart
blog - netwerken
Effectief Netwerken – Het creëren van betekenisvolle en krachtige connecties

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


vier − 3 =

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x