Bedrijf Starten Lifestyle Persoonlijke Ontwikkeling Tekstblog

Can you handle the pressure?! – Hard werken met weinig, nooit chagrijnig…

blog - pressure

Net wanneer je denkt dat je de zaken een beetje op de rit hebt voor dit moment wordt je partner ziek. Alle huishoudelijke taken moet je over nemen en je wil hem of haar ook nog wat extra aandacht geven. Je beste klant stuurt een e-mail met een aantal lastige vragen, er zijn fouten gemaakt in de distributie waar je de verantwoordelijke personen op moet aanspreken en er komt een e-mail binnen van een interessante prospect die snel beantwoord moet worden.
Daarnaast moet je de administratie nog bijwerken, je debiteuren die nog niet betaald hebben nabellen en het contract van je bedrijfslocatie doornemen en opsturen. Te midden van dat alles begeeft je computer het. Uiteraard heb je een goede back-up, toch duurt het wel even voordat je helemaal weer up-and-running bent.

Laat je niet gek maken
Ook al loopt alles mis, succesvolle, ervaren ondernemers hebben de eigenschap hun emoties onder controle te houden. Ze kijken naar de situatie, stellen prioriteiten en gaan aan de slag. Met hard werken is door stap voor stap de taken uit te voeren die ze hebben uitgestippeld de situatie in een mum van tijd weer onder controle. Natuurlijk kun je je opwinden over bepaalde situaties die zich voor doen, ook ondernemers zijn mensen. Wanneer je te vaak te emotioneel reageert op zakelijke situaties kost dit je zoveel energie, dat je in eerste instantie niet optimaal presteert.
Wanneer dit over een langere periode continu doorgaat beweeg je jezelf langzaam aan in de richting van een burnout. Stressbestendigheid en rust zijn eigenschappen van levensbelang voor de succesvolle ondernemer. Hoe groot je problemen ook zijn, hoeveel werk er ook te doen is: je druk maken lost in ieder geval niets op. Je kunt beter op een luchtige manier omgaan met de situatie en beginnen met aanpakken. Zo houd je je energieniveau op peil, krijg je dingen sneller en beter gedaan en blijf je gezonder en gelukkiger.

Startup Business is Multitasking
Als je begint met je eigen bedrijf heb je als startende ondernemer een groot aantal verschillende petten op. Hierin ligt voor een groot deel de verklaring waarom opstarten soms lang duurt en waarom financiers of investeerders niet altijd in de rij staan om startende ondernemers op weg te helpen. Het probleem (‘risico’) is de grote afhankelijkheid van de voortgang van verschillende (basis)bedrijfsprocessen van één persoon. Op het moment dat je als startende ondernemer aan het één werkt ligt het andere stil. Je bent verkoper, administrateur, klantenservice, debiteurenbeheerder, secretaresse, manager, inkoper, contractenbeheerder, strateeg, marketeer en communicatieafdeling. Kortom, alle functies die bij grote organisaties door meerdere personen continu bemand zijn, komen allemaal op jouw bordje terecht.
Hoewel dit misschien raar klinkt: zolang je ondernemend bezig bent, blijft dit vraagstuk altijd bestaan. Of je nu een groot of een klein bedrijf hebt, groei of bepaalde doelen realiseren kost energie, bepaalde middelen ´resources´ zijn nodig om je organisatie verder te brengen. Je probeert altijd zoveel mogelijk te realiseren met zo min mogelijk middelen. Wanneer je afwijkt van dit principe verspil je middelen en verdien je (bijna) niets. Succesvolle ondernemers zijn inventief genoeg om altijd veel te realiseren met weinig middelen.

Beperk je risico’s voor de afhankelijkheden
Het accountantskantoor is een mooi voorbeeld waar je als startende ondernemer van kunt leren. Bij accountantskantoren is het vereist om ‘waarneming’ te regelen, kleine kantoren hebben in lijn met de beroeps en gedragsregels voor accountants altijd een waarnemingsovereenkomst, waarin geregeld is dat een andere accountant de dienstverlening overneemt op het moment dat iemand uitvalt door bijvoorbeeld ziekte of privéomstandigheden. Wanneer het bedrijf groeit en er nog een andere accountant is binnen de organisatie is dat minder noodzakelijk. Vanaf dat moment kan deze tweede accountant de taken van de eerste accountant overnemen – hoewel kan worden opgemerkt dat dat niet te lang moet duren, want dan krijgt deze persoon een te hoge werkdruk – Wanneer je zzper bent (of startende ondernemer zonder personeel) hangt veel af van één persoon; daarom is het het overwegen waard om partnerschappen aan te gaan met andere zzpers of andere manieren te bedenken om de risico´s binnen de perken te houden, bijvoorbeeld het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Houdt in het laatste geval rekening met het verzekeren van je eigen inkomsten plus de kosten van je vervanger.

De startende ondernemer in de ogen van de klant
Niet alleen voor jezelf en je gezin is het prettig als je de zaken goed geregeld hebt, ook je prospects en klanten zullen willen weten dat ze bij je terecht kunnen voor je producten en diensten en dat je bedrijf bereikbaar is, ook wanneer je op vakantie bent, als je ziek bent, een naaste komt te overlijden, door drukte werkzaamheden moet uitvoeren voor een andere klant of wat er ook aan de hand is. Je verkoopverhaal is een stuk sterker als je kunt aangeven dat dit soort zaken goed geregeld zijn.

Al met al is het dus belangrijk dat je als ondernemer een structuur opzet die de taken van je overneemt wanneer jij deze zelf niet kunt uitvoeren. Wanneer er zakelijke situaties zijn die extra aandacht van je vragen zorg er dan voor dat je overzicht en focus behoudt. Ontwikkel een goede mentaliteit en mentale weerbaarheid. Houd je emoties onder controle om met drukte en lastige situaties om te kunnen gaan.

Vincent Verbeek
Vincent Verbeek is opgegroeid in familiebedrijf ‘De Widt Accountants & Belastingadviseurs.’ Na een aantal jaren in loondienst werkzaam te zijn geweest als Senior Assistent Accountant en Senior Financial Controller bij grote internationale organisaties is hij een eigen administratie en consultancy kantoor begonnen in Rotterdam. Mede-eigenaar en oprichter van De Startersbox B.V. Zowel bij De Widt, Deloitte, Cadbury als De Startersbox veel ervaring opgedaan op het gebied van overnames. Interesses: ondernemerschap, sales, leiderschap, fusies en overnames, coaching en investeren.
You may also like
Bedrijf starten: De dip – Wanneer moet je doorgaan met je bedrijf en wanneer moet je stoppen?
De dip – Wanneer moet je doorgaan met je bedrijf en wanneer moet je stoppen?
blog - socialmedia
Social Media – De mogelijkheden en het gevaar van verlies van diepgang, en het verminderen van de arbeidsproductiviteit

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


drie − = 1

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x