Bedrijf Starten Persoonlijke Ontwikkeling Tekstblog

Bedrijf starten – Momentum – de fundamentele kracht van beweging en geloof in je komende succes

blog - momentum domino

In de natuurkunde is de impuls (in het Engels momentum) een grootheid gerelateerd aan de snelheid en de massa van een object. De impuls wordt ook soms “hoeveelheid van beweging” genoemd.
Bij het opstarten van een bedrijf is het principe van momentum zeer belangrijk: het in beweging krijgen van jouw bedrijf (het object) door het ondernemen van acties (de impuls). Door het ondernemen van acties ontstaat er dus momentum.
Sommige bedrijven hebben meer massa en het zal daarom langer duren voordat je bedrijf in beweging komt. Laat jezelf dan ook niet snel van de wijs brengen als het allemaal wat langer gaat duren of duurt. 50 % van alle startende ondernemers stopt in de eerste 5 jaar. Van dit percentage stoppen de meeste ondernemers, omdat zij geen heil meer zien in hun onderneming. Soms terecht, vaak onterecht. Succes heeft tijd nodig. Alle goede dingen komen langzaam.

Het geheim van momentum is het nemen van stap, na stap, na stap. Het maakt niet uit hoe aanlokkelijk, ongemakkelijk of eng. De sleutel is het nemen van die eerste stap! Het succes is niet zichtbaar vanaf stap één, maar zal door aan te houden op een bepaald moment zichtbaar worden (momentum krijgen).

“The secret of getting ahead is getting started.” – Mark Twain, Amerikaans auteur.

Focus je op de eerste stap
Bij het starten van je bedrijf focus je jezelf op het nemen van die eerste stap. Eén stap. Niet tientallen of honderden stappen. Eén simpele, maar zeer belangrijke stap vooruit. Deze stap moet al je aandacht vragen. Inventariseer welke stap het meest belangrijk is bij het starten van je bedrijf en welke dus de meeste resultaten opleveren! Opgedane kennis dien je daarbij zo snel mogelijk te implementeren.

Richt je aandacht op een doel dat dichtbij en zichtbaar is
Begin met het focussen op makkelijke, bereikbare doelen. De reuzen stappen komen later wel. Elke reuzenstap is gemakkelijk in te delen in kleine stappen. Een mooie metafoor voor het nemen van kleine stappen om een grotere stap te bereiken is rijden in de mist. Als je in de mist van de ene plaats naar de andere plaats wilt rijden, zijn de eerste 450 meter (bij 450 meter zicht) telkens het belangrijkst. Vaak heb je als ondernemer ook nooit zicht op alle facetten, die komen kijken bij het ondernemen in jouw branche of niche. Stap voor stap wordt je steeds wijzer en krijg je steeds meer inzichten. Zo kun je jouw strategie en operationele activiteiten bijstellen aan de hand van de huidige werkelijkheid. Meten is daarbij zeer belangrijk!

Blijf bewegen (stilstand is achteruitgang)
Als je bij het starten van je bedrijf stil gaat staan verlies je al je momentum. Doe dat dus niet. Ondernemen vraagt om een assertieve houding; vanuit jezelf komen tot actie zonder dat iemand je er toe moet dwingen. Je bent dus een coach van jezelf. In het boek “Good to Great” van Jim Collins verteld de auteur over een mooie metafoor van het in beweging blijven als een “flywheel”. Het kost heel veel energie om deze in beweging te krijgen, maar als hij eenmaal draait is het vrij simpel om door actie te ondernemen, dit vliegwiel in beweging te houden. Stilstand is dus contraproductief – het vliegwiel gaat langzamer draaien of komt tot stilstand! Het kost je dus weer veel energie om het vliegwiel weer op te starten.

Gebruik succes om je volgende stappen meer kracht te geven
Succes leidt tot meer succes, maar alleen als je dat succes gebruikt als hefboom om je volgende stappen meer kracht mee te geven. Sta dus stil bij je successen en vraag jezelf regelmatig af: “wat heb ik de laatste periode bereikt?”. Eerdere successen zijn de motor voor het behalen van nieuwe successen. Je track record is een manier van het verkrijgen van zelfvertrouwen.
Je bent vaak onbekend bij anderen, totdat je iets hebt bereikt. Wanneer je iets bereikt hebt, creëer je daarmee het vertrouwen in de ogen van anderen. De andere partijen in de markt of branche geloven dan dat de kans dat je opnieuw iets gaat bereiken groot is. Hoe meer je bereikt, hoe meer anderen je zullen vertrouwen(!) en hoe makkelijker het wordt om anderen mee te krijgen om jouw eigen plannen te realiseren. Besteed dus ook aandacht aan het duidelijk zichtbaar maken van je behaalde stappen voor je klanten, leveranciers en financiers of investeerders.

Gewoontes – oefen het nemen van stappen
Momentum is een gewoonte – één die dagelijkse oefening nodig heeft. Stel dagelijks doelen voor jezelf en zorg dat je ze bereikt – van het begin tot het einde. Het grootste gedeelte van al je dagelijkse bezigheden worden bepaald door je onbewuste, en worden daardoor gedreven door je gewoontes. Leer jezelf dus succesvolle gewoontes aan en het starten met je bedrijf, het ondernemen en overgaan tot actie zal je relatief weinig energie kosten.

Onthoud dus dat momentum moet ontstaan uit de optelsom van alle acties die je onderneemt. De totale optelsom en de interactiviteit van de acties onderling zullen het succes van jouw onderneming bewerkstelligen. Bij het ene bedrijf zal dit sneller gebeuren dan bij het andere bedrijf. Blijf bij het starten van je bedrijf constant checken of jouw strategie in de huidige markt werkt, door te kijken welke reacties er uit de markt komen. Dit kan op kleine schaal, je hoeft dus niet altijd grote investeringen te doen om te kijken of iets werkt. Diepte interviews met potentiële afnemers bijvoorbeeld. Zolang je maar overtuigd bent van het komende succes; blijf geloof houden en je succes zal zichtbaar worden (momentum krijgen)!

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
Bedrijf starten: De Accountant – de sleutel tot succes
De Accountant – de sleutel tot succes
blog--3-zaken-die-je-moet-weten-als-je-jouw-bedrijf-gaat-starten
De 3 zaken die je moet weten als je jouw bedrijf gaat starten

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


6 − = vijf

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x