Bedrijf Starten Marketing Sales (verkoop) Tekstblog

Bedrijf starten – Een succesvol bedrijfsmodel – waar voldoet dit aan?

blog - businessmodel

“Bedrijfsmodel, in het Engels business model, is een model van bepaalde aspecten van een onderneming. De term is een aanduiding voor een breed scala aan formele en informele modellen, die worden gebruikt om diverse bedrijfsaspecten, zoals: operationele processen, organisatorische structuren en financiële verwachtingen te besturen en te beheersen.” – bron: Wikipedia.

Simpelweg kun je ook stellen dat een bedrijfsmodel antwoord geeft op de volgende vragen:
– Wat is de markt (niche) waar je je op richt?
– Wie is je doelgroep?
– Hoe verdien je je geld?
– Hoe ga je dit in de praktijk voor elkaar krijgen?
– Met welke middelen ga je dit voor elkaar krijgen, en hoe kom je aan die middelen?
– Wat zijn je verwachtingen (met het bedrijfsmodel)?

Voorspellen van succes
Of je bedrijf zich nu richt op andere bedrijven of op de consument: De truc van het voorspellen van het succes van een bedrijfsmodel zit hem in het vermogen om je in te kunnen leven in de verlangens en problemen van de klant. Bij het evalueren van oplossingen voor een bepaald probleem wat klanten in de markt tegenkomen, moet je zeer gedetailleerd nadenken over hoe de klant deze oplossing voor het probleem ervaart of zal ervaren. Een (startende) ondernemer die zich niet in het koopgedrag van de klant kan verplaatsen, is niet geschikt als ondernemer. Wanneer je tijdens een recessie niet door hebt dat de klant andere behoeftes (ontwikkeld) heeft, en wanneer je de producten en/of diensten hier niet tijdig op afstemt, dan ben je als ondernemer niet met de juiste dingen bezig. Het enige belangrijke aspect voor de klant is, dat je voor de persoon of organisatie waarde creëert door te voorzien in een behoefte. Daarnaast moet de klant bereid zijn voor deze behoeftevoorziening te betalen.

Innovatief zijn
Peter Drucker, een bekende hoogleraar, business consulent en schrijver zei het jaren geleden al: ” Marketing and innovation produce results; all the rest are costs.” Oftewel: Het belangrijkste in een organisatie is marketing en innovatie, beiden leveren resultaat op, de overige zaken zorgen alleen voor kosten. Innovatie en marketing zorgen beiden voor een (toenemende) vraag naar jouw product of dienst. Marketing is het vermogen om de sales en dus de omzet te vergroten en innovatie is de kracht om vernieuwend te zijn en te blijven. Samen zorgen ze ervoor dat ze het succes van jouw bedrijfsmodel kunnen vergroten.

Bestaande bedrijven vs. startende bedrijven
Waarom het ene bedrijf het wel lukt om innovatief te zijn en het andere niet, is een interessante en moeilijke vraag om te beantwoorden. Als ondernemer en zeker als startende ondernemer moet je elke dag vechten voor je bestaan en altijd de verwachtingen van klanten overtreffen. Als jij het niet doet, doet de concurrent het wel. Het is juist de kunst om in kansen te denken en niet in bedreigingen. Veel bestaande bedrijven zijn vastgeroest in hun ideeën en denken meer aan de zaken die ze niet kunnen dan aan zaken die ze zouden kunnen leren en veranderen. Als deze mentaliteit al jaren in het bedrijf bestaat, is dit moeilijk te veranderen. Vaak kost het een bedrijfsgeneratie om deze vastgeroeste denkbeelden te veranderen. Startende ondernemers hebben geen cultuur die jarenlang al hetzelfde is, en zijn dus veel flexibeler dan bestaande bedrijven. Ze kunnen sneller zaken oppakken en hebben niet last van tegengas van werknemers, die vastgeroest zijn in hun denken en handelen. Daarnaast zijn startende ondernemers wanneer zij een bedrijf starten vrij van bestaande denkbeelden, processen en mensen in de structuur van bestaande organisaties.

Doe het anders!
Als je gaat ondernemen; doe het dan anders dan anderen; en laat je inspireren door wat de klant vraagt: doe iets wat nog niet bestaat; dit hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Lever meer service; gebruiksgemak of zorg dat je beter bereikbaar bent etc.etc. Als startende ondernemer ben je flexibeler en kun je dus buiten de gebaande paden treden met je product of dienst. Je hoeft de gevestigde patronen niet te volgen; sommige ideeën die jaren geleden niet werkten, kunnen nu wel werken omdat bepaalde technologieën nu voorhanden zijn. Ook de marktomstandigheden kunnen veranderen, waardoor iets nu opeens wel kan. Een voorbeeld hiervan is het voor iedereen beschikbaar komen van internet. Dit heeft ertoe geleid dat social media bedacht konden worden en mogelijk zijn geworden.

Je bedrijfsmodel is niet in steen geschreven
Een Engelse uitspraak is “it is not written in stone” wat zoiets betekent als; voor alles is een andere manier en alles kan altijd veranderen. Zo ook dus het bedrijfsmodel. Omdat je bij de start van je bedrijf een bepaalde visie of strategie had, wil nog niet zeggen dat je die blindelings moet blijven volgen. Dingen veranderen. Je kennis van de markt, de markt zelf of je eigen ideeën van hoe je in de markt wil staan als ondernemer. Gebruik jouw businessmodel dan ook als een koers, een koers die je gedurende de uitvoering kan aanpassen en bijstellen als er weer nieuwe informatie voorhanden is. Het belangrijkste is dat je bij de start van je bedrijf een “sanity check” hebt gedaan; Je licht je plannen kritisch door waarbij je kijkt of jouw idee en bedrijfsmodel wel reëel zijn en daadwerkelijk zou kunnen gaan werken. Een realistische kijk en een rationele benadering zijn daarbij zeer belangrijk.

Kijk niet vanuit jezelf (met emotie)naar het idee, kijk vanuit een ander en/of de klant die jouw dienst of product zou willen aanschaffen.
Vragen die je hierbij zou kunnen stellen zijn:
– Is de doelgroep al bekend met de productsoort of dienst?
– Moet de klant zijn gedrag wezenlijk aanpassen om mijn product of dienst af te nemen?
– Zijn de afnemers bereid hiervoor de prijs te betalen die ik van plan ben te vragen?
– Kan ik met de huidige verkoopprijs en de grootte van de markt genoeg geld verdienen aan de verkoop van het product of de service?
-Zijn er wetten en regels, waarvan ik op de hoogte moet zijn en die potentieel het uitvoeren en succes van het idee/bedrijfsmodel in de weg kunnen zitten?

If you fail to plan, you plan to fail
Een goede voorbereiding is dus van levensbelang om succesvol te worden. Een goed doordacht bedrijfsmodel werkt simpelweg gewoon beter dan een slecht doordacht bedrijfsmodel. Stel jezelf al bij de start van je bedrijf lastige vragen. Je kan beter op tijd – voordat je veel tijd en geld investeert – begrijpen wat er nog niet helemaal werkt in je bedrijfsmodel, dan te laat. Het hebben van een goed bedrijfsmodel vergroot verder nog de kans op een financiering van een bank of investering van een andere partij. Klanten zullen sneller voor jou kiezen en zullen zelfs geneigd zijn jouw bedrijf mondeling te verkopen bij anderen. Denk vanuit je eigen kracht en niet vanuit de concurrenten. Blijf innoveren en blijf jouw bedrijfsmodel toetsen aan de huidige vraag in de markt.

Gebruik als startende ondernemer je vrijheid – je hebt niet veel middelen, politieke macht en minder strategische partners – je bent daardoor wel veel flexibeler en meer wendbaar dan alle andere grote partijen in de markt. Maak als startende ondernemer gebruik van elke kans die je aangereikt krijgt, hoe klein ook. Dit kan een kans zijn om de markt nog beter te begrijpen, of om via via weer aan andere strategische partners te komen. Als je zelf niet gelooft in je eigen bedrijfsmodel, waarom zou een ander er dan in geloven? Het is dus zaak jezelf als startende ondernemer te verkopen met veel geloof in je onderneming en met veel enthousiasme! Dit gaat een stuk makkelijker wanneer je bent gestart met een goed doordacht bedrijfsmodel.

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
blog - mythen
Bedrijf starten – 8 Start-up mythen ontrafeld
bedrijf-starten-zzp-er-worden-of-freelancer-worden
Zzp-er worden of freelancer worden? 3 zaken die je moet weten als zzp-er of freelancer

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


drie × 8 =

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x