Bedrijf Starten Marketing Tekstblog

Bedrijf starten: Content marketing met online persberichten

blog - prcontent

Eindelijk is het dan zover, u heeft er definitief voor gekozen om voor u zelf te gaan beginnen.
De eerste stappen heeft u dan ook al gezet: u heeft marktonderzoek gedaan, een ondernemingsplan geschreven, de financiering is rond en u staat officieel met uw onderneming ingeschreven bij de KvK.

Maar u weet dat een onderneming zonder klanten geen lang leven beschoren is. Volgens het (voor de marketeers onder ons) bekende AIDA-model, begint het verkrijgen van loyale klanten met het trekken van de aandacht, men moet immers eerst van uw bestaan afweten voordat men tot aankoop kan overgaan. Op dit moment is iedere vorm van aandacht dan ook meer dan welkom, maar hoe kunt u als startende ondernemer voor exposure zorgen zonder hiervoor diep in de buidel te moeten tasten?

Het persbericht
Een veelgebruikte methode is het versturen van een persbericht, oftewel een mededeling van een organisatie of persoon aan de media dat bedoeld is voor journalisten. Het doel is het krijgen van aandacht voor een nieuwsfeit (of een bepaald standpunt). Vaak associeert men het woord ‘persbericht’ met traditionele gedrukte media zoals kranten en tijdschriften, maar de internetrevolutie heeft ook op dit gebied een behoorlijke impact gehad. Steeds meer ondernemers maken tegenwoordig dan ook gebruik van de digitale variant van het persbericht bij het onder de aandacht brengen van hun bedrijf, het online persbericht. Deze variant brengt voor u als ondernemer een hoop extra voordelen met zich mee, vooral wanneer u ook op het internet actief bent met uw bedrijf.

Voordelen online persbericht
Een persbericht dat online is gepubliceerd blijft allereerst langere tijd beschikbaar dan wanneer deze in een krant staat, op deze manier kunt u dus langer van het bericht profiteren. Tevens kunt u, bijvoorbeeld door middel van Google Analytics, direct meten wat het effect van het persbericht is op het aantal website bezoekers.

Een ander groot voordeel van het online persbericht is het feit dat het bericht door middel van social media als Facebook en Twitter gemakkelijker onder de aandacht van de doelgroep kan worden gebracht. Lezers kunnen uw persbericht vervolgens eenvoudig verder verspreiden onder vrienden, familie en bekenden door middel van de social media buttons. Al met al betekent dit dat het bereik van uw persberichtaanzienlijk wordt vergroot.

Uw online vindbaarheid vergoten
Daarnaast brengen online persberichten nog een belangrijk extra voordeel met zich mee ten opzichte van het traditionele persbericht: hyperlinks. Hiermee kunt u lezers op een eenvoudige manier naar uw website toe leiden. Door op een slimme manier om te gaan met deze hyperlinks kunt u optimaal profiteren van uw persbericht, zo kunt u de lezers direct naar de productpagina met een bestel-/aanmeldmogelijkheid sturen.

Daar komt bij dat de hyperlinks die u in uw persbericht vermeldt de online vindbaarheid van uw website vergroten. Zo ziet Google een website waarnaar vaak wordt verwezen door andere websites als een relevante en interessante website (anders zou er immers niet naar worden verwezen…). Als gevolg hiervan zal de website hoger in de zoekresultaten worden getoond, wat uiteindelijk zal leiden tot meer bezoekers.

Al met al mag het dus duidelijk zijn dat online persberichten u behoorlijk wat kunnen opleveren wat betreft  exposure. Houd er tijdens het schrijven van een persbericht echter wel altijd rekening mee dat er sprake dient te zijn van enige nieuwswaarde, schrijf een online persbericht dan ook nooit in de vorm van een advertentie. Online of offline, in veel gevallen bent u nog steeds afhankelijk van journalisten die het bericht wel of niet besluiten te publiceren.

Remco Stam
Remco Stam is werkzaam bij online marketingbureau netnotion.nl en houdt zich daarnaast bezig met NLpersberichten.nl, een platform voor het Midden- en Kleinbedrijf waar men de mogelijkheid heeft om online persberichten te plaatsen. Na zijn master Marketing Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam besloot hij zich bezig te gaan houden met online marketing en zoekmachine optimalisatie, voornamelijk voor het MKB.
You may also like
blog - mythen
Bedrijf starten – 8 Start-up mythen ontrafeld
blog-groeikracht
Het geheim van groeikracht I: Standaardisatie

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


negen − 8 =

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x