Bedrijf Starten Persoonlijke Ontwikkeling Tekstblog

Bedrijf starten – 8 Start-up mythen ontrafeld

blog - mythen

Er bestaan heel wat mythen rond het starten van een bedrijf. Deze verhalen ontstaan vaak, doordat (startende) ondernemers een bepaald beeld hebben, die niet strookt met de werkelijkheid. Of doordat er informatie wordt verstrekt door personen, die geen praktijkervaring hebben met het starten van een bedrijf.

In deze blog worden de 8 grootste mythen ontzenuwt.

Mythe 1: Je kan alleen leren hoe je moet ondernemen uit een boek, blog of een lezing
Eén dag een bedrijf managen staat gelijk aan één jaar lang een boek lezen. Ervaringen zorgen ervoor dat je betere keuzes kunt maken zonder veel data te hebben. Het gaat er om dat je met veel zekerheid de juiste keuzes kunt maken in onzekere tijden en/of met onzekere uitkomsten. Dit concept wordt ook wel zakeninstinct of intuïtie genoemd; doordat je bepaalde zaken of soortgelijke zaken al meegemaakt hebt, kun je sneller beslissingen nemen d.m.v. de kennis en ervaringen die je al hebt.
Daarbij zijn er veel gevallen waarbij er überhaupt geen kennis is; zoals bijvoorbeeld bij nieuwe technieken zoals social media. Doordat de vooruitgang steeds sneller gaat, kun je het niet permitteren om af te gaan zitten wachten, totdat een expert het wiel heeft uitgevonden. Succes komt vaak door er vroeg bij te zijn, zonder dat er veel kennis over de nieuwe trend of techniek aanwezig is. Daardoor wordt “learning by doing” (leren door het simpelweg gewoon te doen) steeds belangrijker.
Start projecten sneller en leer van die projecten. Kennis krijg je pas achteraf; probeer met de kennis die je hebt zo ver mogelijk te komen en leer van je fouten. De waarheid is dat je nooit 100% klaar en voorbereid bent om iets te starten; leer onderweg, dat is juist het leuke en uitdagende van ondernemen; het is een reis met veel verrassingen!

Mythe 2: Succesvolle Start-ups komen alleen van mensen die een goede studie hebben afgerond
Vaak is zakeninstinct iets wat je hebt en kunt verfijnen door het simpelweg te doen (zie mythe 1). In de schoolbanken worden bepaalde termen en cases behandelt, waaruit je zeker veel kunt leren. Maar zoals mythe 1 beschrijft komt de meeste kennis uit ervaring, opgedaan in de praktijk.
Belangrijker dan een goede studie is de interesse in het ondernemen zelf en de interesse in de markt waarin je actief bent. Wat zijn de trends en ontwikkelingen in de markt? Wat doen jouw concurrenten? Wat doen andere bedrijven in andere branches? Interesse is het begin van zakelijke intelligentie.
Daarnaast is het verzamelen van mensen om je heen met de kennis en vaardigheden die jij niet hebt essentieel. Je kunt altijd samenwerken met een compagnon die kennis van zaken heeft van andere aspecten van het bedrijf. Of mensen inhuren of zaken uitbesteden. Geen kennis van zaken is geen excuus om vandaag de dag niet succesvol te kunnen worden. Volharding en doorzettingsvermogen zijn veel belangrijker dan intelligentie, om uiteindelijk succesvol te worden. De geschiedenis zit vol met minder spectaculaire voorbeelden van ondernemers, die gewoon weigerden te stoppen, waneer de toekomst er slecht uit zag of wanneer de toekomst onzeker was. De beste startups blijken te bestaan uit één of meer mensen die bereid zijn om tot het uiterste te gaan, ook al is er geen zekerheid op succes. Steve Jobs (Apple) en Bill gates (Microsoft) hebben beiden hun studie niet afgerond!

Mythe 3: De oplossing van het probleem zoeken is het moeilijkste deel (van het ondernemen)
Veel mensen denken dat tijdens het ondernemen, het oplossen van een probleem de moeilijkste uitdaging is. Wat werkelijk het grootste probleem is, is het signaleren van een probleem. Wanneer je een probleem gesignaleerd hebt, duurt het vaak niet lang voordat een oplossing zich aandient. De enige voorwaarde is wel dat het probleem je volledige aandacht verdient. Daarbij is het zo dat problemen die niet relevant zijn en niet te hoeven worden opgelost dus geen echt probleem zijn, anders verspil je waardevolle aandacht aan onbelangrijke zaken.
Veel ondernemers redden het niet omdat ze de problemen niet of niet tijdig signaleren. Of doordat ze hun aandacht richten op zaken die niet relevant of geen echt probleem zijn. Daardoor groeien de werkelijke problemen buiten proporties en zijn dan vaak of zeer moeilijk op te lossen of uiteindelijk wordt het zelfs onmogelijk om deze problemen op te lossen.
Het verzinnen van oplossingen voor problemen die niemand heeft zijn vaak makkelijker dan oplossingen verzinnen voor problemen die iedereen heeft. Probeer te achterhalen of je wel bezig bent met het oplossen van problemen die het meeste effect kunnen hebben voor de doelstellingen en het succes van jouw bedrijf. Hebben jouw klanten wel de problemen die jij denkt dat ze hebben of heb jij deze problemen voor ze bedacht? Zijn dit wel problemen waar klanten geld voor over hebben wanneer je ze voor hen oplost?
Vergeet niet dat de kleine problemen in jouw business grote gevolgen kunnen hebben. Perfectie zorgt ervoor dat je de concurrentie ver achter je laat. Veel concurrenten laten de kleine problemen liggen die erg zichtbaar en hinderlijk zijn voor klanten. Vaak zijn dat kansen voor startende ondernemers.

Mythe 4: Spendeer veel tijd aan het ontwikkelen van je bedrijf en je product of diensten en hou dat zo lang mogelijk geheim.
De feedback vanuit de markt op jouw product of dienst is essentieel om te bepalen of er wel toekomst is met jouw idee. Voordat je veel geld uitgeeft en je bedrijf zo groot mogelijk opbouwt, is het zaak je dienst en/of product zo snel mogelijk te testen. Al is het maar bij een klein aantal prospects. Zo kun je vrij snel zien of het idee wat je wilt introduceren daadwerkelijk interessant genoeg is, om je tijd en geld er in te steken. Het is zonde van je tijd, geld en energie als na veel investeren blijkt dat de markt helemaal niet op jouw idee zit te wachten.

“You need to be able to walk, before you can run” – Lord Sugar, bekend van het Britse programma The Apprentice UK.

Daarnaast kun je door te testen heel snel wijzigingen en productaanpassingen doen, zodat wanneer de groei komt het product of dienst al uit de testfase is. Daardoor zul je sneller voorlopen op je concurrenten. Probeer zo snel en zo veel mogelijk kleine fouten te maken, zodat je al veel geleerd hebt als je jouw bedrijf gaat upscalen (je bedrijf in omvang gaat groeien). Je kunt beter vaak en kleine fouten maken, dan één grote fout maken die jouw je spreekwoordelijke kop kan kosten.

Mythe 5: Je hebt altijd financiering nodig om je bedrijf te starten; hoe hoger de financiering, des te groter de kans op succes
Probeer genoeg geld bij elkaar te krijgen, wat je nodig hebt om je bedrijf van de grond te krijgen. Je hoeft geen duur bedrijfspand te hebben, je kunt in veel gevallen bijvoorbeeld vanuit huis starten. En die laptop die je nu hebt voldoet vaak ook om goed mee te kunnen werken. Zo zijn er tal van kostenposten die niet direct nodig zijn om je bedrijf te starten. Probeer met zo min mogelijk zo veel mogelijk te bereiken; dat is ondernemen.
Als je veel geld leent zul je het ook weer terug moeten betalen. Daarnaast betaal je voor lenen natuurlijk rente. Wanneer je omzet achter blijft bij de verwachting betekent dit onherroepelijk dat je jezelf ook minder salaris kunt betalen. Ook ondernemers met een financiering komen in de problemen wanneer de omzet achter blijft als de kosten wel volgens plan verlopen. Ook kan het zijn dat je bij het begin van je bedrijf veel eigen vermogen (groot deel van je bedrijf) weg moet geven om aan de financiering te komen, zodat je tot aan het eind van je bedrijf altijd een deel van de winst kwijt bent aan derden. Probeer te starten met zo min mogelijk geld, dat kan je later veel verlies besparen. Je investeert niet om te investeren, je investeert om een bepaald rendement te maken met je onderneming.

Mythe 6: Het starten van een bedrijf is 100% bouwen aan je product of dienst
Bij het starten van je bedrijf komen veel meer zaken kijken dan het inschrijven bij de Kamer van Koophandel en het ontwikkelen van je product of dienst. Het opzetten van je bedrijf kost minimaal dezelfde inspanning. Denk hierbij aan het schrijven van een ondernemingsplan, het opzetten van je bedrijfsstructuur/vorm, het inrichten van de administratie, subsidies aanvragen, vergunningen aanvragen, bankrekeningen openen etc.
Het opzetten van een bedrijf en het beïnvloeden van de mensen die jouw idee gaan uitvoeren is een groot deel van je tijdsbesteding. Je zult veel tijd moeten besteden (zeker in het begin) om mensen te overtuigen dat jouw idee succesvol gaat worden. Daarbij zul je merken dat de juiste mensen op de juiste plekken binnen jouw bedrijf krijgen, een zeer uitdagende en tijdrovende bezigheid is.
Kortom, alle zaken rondom het leveren van jouw product of dienst zijn net zo belangrijk als jouw product of dienst zelf. Je zult je daarom moeten verdiepen in alle onderwerpen die een rol spelen bij het voeren van je bedrijf en altijd op de hoogte moeten blijven van nieuwe ontwikkelingen en zaken die logischerwijs gaan spelen als jouw bedrijf gaat groeien.

Mythe 7: Succes komt alleen van een goed idee
Als je al veel ervaring hebt met het ondernemen, weet je dat een goed idee an sich, geen voorwaarde is voor succes. Het volhouden als het even wat minder gaat, dus passie hebben voor jouw product of dienst is nog belangrijker. Daarnaast is kennis en ervaring net zo belangrijk. Het zijn de mensen die het idee gaan uitvoeren die het succes bepalen, niet het idee zelf. Er zijn in Nederland veel mensen die met een goed idee rondlopen, maar er uiteindelijk niets mee doen.
Er zijn genoeg starters die met een al bestaand en uitgemolken idee succes hebben. Een idee hoeft niet altijd fris en uniek te zijn wil het succesvol zijn. Er zijn genoeg succesvolle installateurs, bakkers, winkeliers en bouwbedrijven te vinden die niet zo uniek zijn. Het belangrijkste van een goed idee is of er wel een goede markt voor is. De markt dient namelijk jouw product of dienst af te nemen!

Mythe 8: Succes komt ineens: nieuwe bedrijven zijn succesvol bij de start of worden nooit succesvol
Er wordt gedacht dat veel succesvolle bedrijven zoals Twitter, Starbucks en Apple, gelijk al succesvol waren vanaf de start. Dat iedereen vanaf het begin al wist dat het een succesbedrijf was en de klanten niet konden wachten om de producten en/of diensten af te nemen. Dit is een mythe. Bedrijven hebben in de meeste gevallen een lange aanloopperiode nodig om succesvol te worden.
Alle goede dingen komen langzaam, dus ook met het succes van een bedrijf. Klantenkringen moeten nog worden opgebouwd, de naam moet bekend worden etc. En het bedrijf moet in beweging komen; hoe groter het succes uiteindelijk zal zijn, des te langer het duurt om te komen tot dat succes. Er is veel energie nodig om een raket te lanceren; datzelfde geldt voor een succesvol bedrijf.

Johan Korsten
Johan Korsten is de eigenaar van Creative Design webdesign en grafisch ontwerp. Na zijn MBO opleiding heeft hij de HBO opleiding Communicatie met succes afgerond op de toenmalige hogeschool Ichthus te Rotterdam. Daarnaast heeft hij op de Erasmus Universiteit een Master behaald in Marketing Management. Tijdens de studie en daarna heeft hij al meer dan 13 jaar een bedrijf in grafisch ontwerp/webdesign, en is mede-oprichter en eigenaar van de Startersbox B.V. geweest. Naast marketing heeft hij interesses in ondernemen, psychologie en persoonlijke ontwikkeling.
You may also like
bedrijf-starten-promote-jouw-bedrijf
bedrijf starten: Tips voor het promoten van je eigen bedrijf
Bedrijf starten: Ben jij een crazy one?
Ben jij ook een crazy one?

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


+ 2 = drie

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x