Sales (verkoop) Tekstblog

Als je geen klanten hebt, heb je geen bedrijf!

blog - klantenzoeken

Zie jij hier binnen (potentiële) klanten? Nee? Wat doe je hier dan? Dan moet je naar buiten! Of pak de telefoon en ga bellen!
Voor veel startende ondernemers die hun eigen bedrijf beginnen is het op de één of andere manier vanzelfsprekend – tenminste zo denken ze – dat klanten vanzelf op ze af komen. Het is tenslotte van belang je bedrijfsprocessen op en top in orde te hebben. Je winkel is tip top verbouwd en schoon. Het kantoor mooi ingericht (ook al komt daar nooit een klant, uitgezonderd een enkele, vaak leegstaande spreekkamer) en de brochure wordt fantastisch opgemaakt. De kosten worden in de administratie netjes bijgehouden en een computersysteem met server en back-ups wordt opgetuigd of uitbesteed. Uren werk en kapitalen worden ertegenaan gegooid om de business up en running te krijgen en dan gaat menig starter zitten wachten totdat er klanten komen of dat de telefoon over gaat.

Een vicieuze cirkel
Dit proces duurt voort zolang de financiering en het spaargeld nog niet op is, waarna de wannabe ondernemer nog even voortborduurt op de terug te vorderen BTW (u vindt dit op uw aangiftebiljet onder ‘voorbelasting’) en uiteindelijk weer stopt en in loondienst terecht komt of zelfs nog langer als er sprake is van een partner die ervoor zorgt dat de rekeningen betaald worden.
Soms lukt het zelfs nog wel om wat werkzaamheden uit te voeren voor familie, vrienden of iemand of een bedrijf welke het stempel klant opgedrukt krijgt, maar nooit één factuur betaalt. Het bovenstaande lijkt allemaal erg overdreven, helaas is er zelfs op veel starters die het toch redelijk doen veel aan te merken op de verkoop inspanningen en kwaliteiten.

Sales is één van dé succesfactoren van een bedrijf
Ook al is je product helemaal geweldig, heb je merken, octrooien, subsidies, financieringen en een heel scala aan goede adviseurs, je organisatie en processen die staan, een pracht optrekje als bedrijfspand, je zult op de één of andere manier omzet moeten binnenbrengen om je bedrijf levensvatbaar te maken. Liquiditeiten of cash flow zijn voor je bedrijf als bloed voor je lichaam. No money, no mission. Indien je er niet in slaagt genoeg te verkopen is het een kwestie van tijd voordat je bedrijf naar de haaien gaat. Het kan lang duren of het kan kort duren, het gaat uiteindelijk kapot.
Je kunt het ook anders zien: wanneer je genoeg verkoopt komen veel zaken vanzelf dik in orde of kun je bepaalde zaken uitbesteden. Zodra je genoeg omzet binnenbrengt is er markt voor je idee en bedrijf en genereer je cash flow.
Het is ook prettig voor zowel jezelf als je naaste familie wanneer je jezelf een riant salaris kunt toedelen en je hoeft je over geld geen zorgen te maken.

Checklist
Een paar vragen om eens de revue te laten passeren, zowel in de voorbereidingsfase als daarna:

-Hoeveel nieuwe potentiële klanten heb je vandaag gesproken?

-Hoeveel netwerkbijeenkomsten heb je deze week bezocht?

-Hoeveel van je tijd besteed je per week aan het realiseren van (nieuwe) omzet?

-Wat vinden (potentiële) klanten van je idee, product of dienst?

-Wat is je omzet deze maand?

-Wat voor omzet is je doel  voor deze maand?

-Hoe verhouden je prestaties zich tot vergelijkbare bedrijven of branchegenoten?

-Hoe past dit in het plaatje van je persoonlijke doelen die je hebt in je leven en sluit dit allemaal op elkaar aan en lig je wel op schema?

Tip: Indien je niet direct alle antwoorden op de bovenstaande vragen paraat hebt of naar volle tevredenheid kan beantwoorden is het wellicht verstandig je verkoopbegroting en marketingplan goed onder de loep te nemen.

Vincent Verbeek
Vincent Verbeek is opgegroeid in familiebedrijf ‘De Widt Accountants & Belastingadviseurs.’ Na een aantal jaren in loondienst werkzaam te zijn geweest als Senior Assistent Accountant en Senior Financial Controller bij grote internationale organisaties is hij een eigen administratie en consultancy kantoor begonnen in Rotterdam. Mede-eigenaar en oprichter van De Startersbox B.V. Zowel bij De Widt, Deloitte, Cadbury als De Startersbox veel ervaring opgedaan op het gebied van overnames. Interesses: ondernemerschap, sales, leiderschap, fusies en overnames, coaching en investeren.
You may also like
blog-creativity
Het nieuwe ondernemen: creativiteit in tijden van crisis
blog - monkeys
If you pay peanuts, you get monkey’s!

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


9 + = veertien

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x