Bedrijf Starten Inkoop Marketing Sales (verkoop) Tekstblog

8 tips voor het starten van een webwinkel (naast uw gewone winkel)

blog-webwinkel-naast-een-gewone-winkel

Het starten van een webwinkel is de ideale manier om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten meer gemak en keuze te bieden, zeker als u een flexibele logistiek inricht en efficiënt te werk gaat. Voordat u begint is het wel van belang een aantal aandachtspunten in het oog te houden, zodat u een grotere kans van slagen heeft en bent voorbereid op de vragen die naar voren komen bij het zoeken naar de juiste oplossing.

1. Ga effectief om met uw tijd en budget.
Gebruik een gratis open source website zoals Magento of PrestaShop. Er zijn miljoenen bedrijven ter wereld die deze systemen gebruiken, beide systemen hebben zeer veel opties en aanvullende modules. U kunt zelf aan de slag met uw webshop of een internetbureau inhuren, dit is geheel afhankelijk van uw eigen kennis en expertise en uw tijd.
Het ontwikkelen van een webshop kunt u verdelen in drie hoofdtaken:
1. Design, vormgeving en presentatie
Misschien heeft u er talent en tijd voor, dan zeker doen! Zo niet, besteedt dit uit aan een internet- of marketingbureau. Zij hebben kennis van zaken en kunnen het design goed afstemmen op uw product, de doelgroep en optimale conversie van uw webshop.
2. Techniek
Laat dat over aan een specialist. Het is belangrijk om zoveel mogelijk te automatiseren om tijd te besparen. Denk hierbij aan de financiële afhandeling, het koppelen van databases (voorraad e.d.), koppeling met het assortiment van uw leveranciers, koppeling met uw kassa’s en eigen administratie.
3. Logistieke afhandeling
Dit kunt u zelf doen, misschien samen met uw leveranciers. Bijvoorbeeld door middel van dropshipping, dat is de goedkoopste en eenvoudigste oplossing. Stijgen uw online verkopen dan kunt nog steeds door met uw gratis open source software; die sluit namelijk ook naadloos aan bij een keur van logistieke afhandelbedrijven die de business van u kunnen laten groeien.

2. Geef productinformatie
Klanten hebben niet de mogelijkheid om de producten in het echt te bekijken als ze via een webwinkel bestellen. Goede productinformatie (alle kenmerken van het product, duidelijke omschrijving, eventueel handleidingen en andere documentatie) en duidelijke foto’s zijn dus essentieel.
Hier gaat een groot deel van het werk bij het inrichten van een webwinkel zitten. Als u niet al beschikt over een logistiek softwarepakket of kassaysteem met uitgebreide productinformatie, probeer dan zo veel mogelijk productinformatie via uw leveranciers te verkrijgen, deze beschikken vaak al over al deze informatie, zeker als ze zelf het product geproduceerd hebben.

De meeste webwinkels beschikken over uitgebreide importmogelijkheden voor (nieuwe) productgegevens, maar waarschijnlijk moet u wel aanpassingen doen aan het bestand om het in te lezen in de webwinkel (denk alleen al aan het wijzigen van prijzen). Probeer de aanpassingen die u maakt in de bronbestanden (naamgeving kolommen, formule’s die u toepast, etc.) zo veel mogelijk te beperken en te documenteren, zodat u dit de volgende keer kunt herhalen.
Indien de leveranciers al beschikken over mooie (grote) foto’s kunt u vragen deze te mogen gebruiken. Zeker als alle foto’s beschikken over een mooie witte achtergrond is het zo mogelijk foto’s van verschillende leveranciers op de site te gebruiken.

Beschikken ze niet over een witte achtergrond of u wilt één stijl foto’s op de site gebruiken, dan zult u zelf foto’s moeten (laten) maken. Hierbij heeft u volledige controle over het eindresultaat. Met behulp van een ‘lichttent’ zorgt u er voor dat het product van alle kanten mooi wordt belicht, maar reken ook op nabewerking via Photoshop om de achtergrond 100% wit te maken.

3. Hoe krijg ik mijn assortiment en de voorraad van de leverancier in mijn webwinkel?
Maak afspraken met leveranciers. Een groot deel van het risico en geld bij een webwinkel gaat zitten in de voorraad. Als u eigen voorraad aanhoudt en u blijft met producten zitten, dan kunt u dit geld niet meer gebruiken totdat deze producten (soms zelfs met verlies!) worden verkocht.
Door goede afspraken over levertijd te maken met uw leveranciers kunt u meer voorraad aanbieden dan u daadwerkelijk bezig en toch snel het product aan uw klant leveren.

Als uw leverancier(s) beschikken over ‘feeds’ met artikelinformatie kunt u deze gebruiken om uw webwinkel te voorzien van actuele artikelgegevens, inclusief voorraadinformatie. Zo weet u zeker dat als de klant een bestelling plaatst, dat u deze ook bij uw leverancier kunt bestellen (mits de bestelling in uw proces niet een verwerkingstijd van een dag heeft).

Het nadeel is wel dat het apart versturen van alle losse pakketjes relatief duur is en dat u waarschijnlijk per bestelling administratiekosten en/of (kleine) orderkosten moet betalen. Probeer in ieder geval af te spreken dat u de product drop-shipment laat leveren, uw leverancier stuurt de producten dan direct naar de klant, zo voorkomt u dubbele verzendkosten. Dit is natuurlijk wel lastig als de klant een combinatie van producten bestelt die u geleverd krijgt via verschillende leveranciers.

In dat geval ontkomt u er bijna niet aan om eigen voorraad te houden van de hardlopers en dit te combineren met de gegevens van uw leveranciers om een goede hoeveelheid producten op uw website aan te bieden.

Denk ook aan het scenario waarbij de klant de bestelling in de winkel komt afhalen en dus geen verzendkosten betaalt, maar u heeft wel verzendkosten van de leverancier. Daar staat weer tegenover dat wanneer de klant fysiek in de winkel is u ook een kans heeft een upsell te doen.

4. Hoe houd ik mijn voorraad actueel?
Goed zicht op de actuele voorraad van uw winkel en webwinkel is van groot belang. Zeker als u geen aparte voorraad voor uw webwinkel aanlegt, maar ook producten die op de webwinkel staan direct in uw winkel verkoopt.

Zorg er daarom voor dat regelmatig (en geautomatiseerd) de actuele voorraadlijst van uw winkel naar uw webwinkel wordt gesynchroniseerd en andersom ook de bestellingen naar uw winkel. Afhankelijk van de omloopsnelheid in de winkel/webwinkel en de grootte van het assortiment kunt u zo bijvoorbeeld elk uur of elk half uur synchroniseren.
Houd de actuele bestellingen goed in de gaten en pak alvast de producten die via de website zijn verkocht. Zo voorkomt u bijvoorbeeld dat u nee moet verkopen als een klant in de winkel met het laatste exemplaar van een product naar de kassa loopt, die net een uur geleden is gekocht (en betaald) door een webwinkel klant.

5. Afhaalbalie voor webbestellingen
Neemt het aantal webbestellingen toe, dan kunt u overwegen een aparte afhaalbalie te maken voor het afhalen van de webbestellingen. Zo kunt u de klanten in de winkel nog steeds snel helpen, terwijl u elders de tijd kunt nemen de bestelling en het product op te zoeken en de klant eventueel nog te upsellen als er iets is vergeten.

In het ideale geval zijn de webwinkel bestellingen ook via het kassasysteem op te vragen en te verwerken. Zo kan de actuele voorraad in de winkel naar aanleiding van een webbestelling direct worden bijgewerkt en komt de omzet van de webwinkel bij het dagtotaal van de kassa/winkel te staan. Door een apart betaalmiddel voor de webwinkel te maken kunt u omzet van de webwinkel scheiden van de overige omzet.

6. Maak bestellen eenvoudig
Bestellen in een webwinkel moet gemakkelijk gaan. Elke hindernis die u opwerpt voor uw klanten kan er toe leiden dat de producten in de winkelmand blijven staan en dat men het ergens anders probeert. Zorg ervoor dat uw webwinkel op zowel pc, tablet als mobiel goed werkt en bezoekers eenvoudig kunnen bestellen.

Eén van de laatste stappen is het selecteren van het betaalmiddel. Bestaat uw doelgroep vooral uit Nederlanders, dan is ondersteuning voor iDeal (internetbankieren van de banken) belangrijk. In Nederland is een creditcard lang niet zo ingeburgerd als in het buitenland, door internetbankieren te ondersteunen weet u toch dat de klant heeft betaald. Rabo Omnikassa en Mollie zijn mogelijke oplossingen voor uw webwinkel.

Levertijd speelt ook een grote rol, op het moment dat de klant bereid is om nu te bestellen levert elke dag extra wachten irritatie op. Probeer de levertijd zo kort mogelijk te maken.
Dit kan door het interne proces zo in te richten dat bestellingen bijtijds worden opgemerkt (notificatiemails), dat betalingen (met iDeal geeft de bank u de garantie dat zal worden betaald, ook al volgt de daadwerkelijke betaling twee dagen later).

Maak geen beloftes die u niet na kunt komen, als u ‘bestellen voor 22.00u, morgen in huis aanbiedt’, dan moet je zeker weten dat je dit ook kunt halen. Het gemak van veel webwinkels zit er in dat klanten kunnen bestellen waar en wanneer ze willen en dat de producten worden afgeleverd op de plek waar de klant dit wil hebben.
Doordat u over een fysieke winkel beschikt kunt u de klant meer gemak bieden door ook op koopavond of zaterdag en zondag nog producten bij u af te halen.

7. Koppel uw winkel en webwinkel aan uw administratie
Zeker als u meer producten op uw website gaat aanbieden en het aantal bestellingen toeneemt, dan gaat er veel tijd zitten in het invoeren van bestellingen en het bijhouden van artikelgegevens. Dan wordt het van belang om de (web)winkel met uw administratie te verbinden.
Belangrijk is dat u al bij het begin van uw zoektocht naar een oplossing er rekening mee houdt dat u deze koppeling in de toekomst moet gaan maken. De administratie software moet de mogelijkheid bieden artikelinformatie, -prijzen en –voorraden te exporteren en de (web)winkel software moet de mogelijkheid hebben dit in de lezen.

Omgekeerd moeten bestellingen die in de webwinkel worden gedaan naar de administratie gestuurd kunnen worden zodat er automatisch een nieuwe debiteur kan worden aangemaakt en de bestelling als te leveren kan worden klaargezet.
Natuurlijk bij voorkeur met een minimum aan handmatige handelingen.

8. Houd contact met de klant, vraag of hij/zij tevreden is.
Het is belangrijk om blije klanten te hebben, die praten over uw product en uw (web)winkel. Zeker online, via sociale media. Het is belangrijk om ook na de levering van de bestelling contact te houden met uw klanten. Zo komt u te weten of u nog zaken kunt verbeteren aan uw webwinkel, of er vraag is naar andere producten die u toe kunt voegen aan uw assortiment. Ook kunt u vragen om een recensie over het gekochte product en de ervaring met uw (web)winkel. Deze recensies kunt u weer gebruiken op uw website om potentiele klanten te overtuigen van uw producten.

Jan van de Ven
“Als ondernemer met 30 jaar ervaring heb ik al veel gezien. Aan de hand van mijn uitgebreide praktijkervaring help ik bedrijven bij het oplossen van ICT problemen, rekening houdend met de verwachtingen van de toekomst. Zo was ik mij in 2005 er al erg van bewust dat de cloud dé manier is om ICT kosten terug te brengen en flexibel in te zetten. In 2007 heb ik dit in praktijk gebracht met King Online hosting. Heeft u een uitdaging? Ik ga de uitdaging graag aan om het op te lossen!”
You may also like
bedrijf-starten-winkelmarketing
4 tips om winkelpubliek je winkel binnen te krijgen
Bedrijf starten: “Geef me geld dan kan ik beginnen!”
“Geef me geld dan kan ik beginnen!”

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x