Bedrijf Starten Marketing Social Media Tekstblog

10 Facebooktips voor je zakelijke Facebookpagina

blog---10-tips-facebook
0

Het zakelijk inzetten van Facebook is belangrijk voor de naamsbekendheid, branding en interactie met klanten en geïnteresseerde fans en prospects voor je bedrijf. Het aanmaken van een zakelijke facebookpagina is dan ook een must om je bedrijf meer exposure binnen de Social Media kanalen te geven. In dit blog een aantal Facebook tips voor je zakelijke facebookpagina.

1. Facebook doelstelling bepalen
Voordat je een zakelijke facebookpagina opzet, is het belangrijk om eerst je doelen te stellen wat je precies met je zakelijke facebookpagina wilt. Wil je meer online zichtbaarheid, vooral je diensten en producten promoten of werken aan de corporate branding van je bedrijf? Hoe beter je weet wat je met je zakelijke facebookpagina wilt bereiken, hoe meer je hier je focus op hebt en hier succesvol mee kan worden. Door duidelijke doelen te stellen, kun je straks ook de resultaten beter meten.

2. Het opzetten van een zakelijke facebookpagina
Voor het opzetten van een aantrekkelijke zakelijke facebookpagina, zou je de volgende tips moeten opvolgen:
* Zorg voor een onderscheidende en professionele facebookheader
* Gebruik een duidelijke foto die uitdrukking geeft aan je diensten
* Hou je aan de regels die bij het maken van een professionele facebookheader gelden. Facebook heeft hier richtlijnen voor gemaakt
* Vul zo veel mogelijk (achtergrond)gegevens over je bedrijf in
* Zorg voor een pakkende omschrijving en maak er een krachtige pitch van

3. Het verzamelen van likes
Als je zakelijke facebookpagina eenmaal online staat, wil je natuurlijk ook snel veel likes hebben. Je kunt beginnen door al je huidige facebookcontacten uit te nodigen je zakelijke facebookpagina te liken. Vervolgens je emailcontacten, importeer deze naar facebook en stuur ze een uitnodiging. Heb je een website? Implementeer dan de Facebook Like Box op je website en kunnen je websitebezoekers ook gelijk je pagina liken. Zorg er ook voor dat je facebookbutton niet ontbreekt in je emailhandtekening.

4. Bedenk leuke acties om meer likes te krijgen
Onthoud dat mensen je zakelijke facebookpagina niet zo maar liken of hiervan weten, dus je zal hier continue aandacht aan moeten besteden. Geef bijvoorbeeld iets weg (een e-book, whitepapier, gratis tips etc.) om de likes te stimuleren.
Vergeet ook niet om ook je zakelijke facebookpagina regelmatig in je LinkedIn updates mee te nemen of waar mogelijk in discussiegroepen kenbaar te maken. Ook zie je regelmatig “Like mijn pagina en win”.. voorbij komen op Facebook. Dit blijkt toch veel succes te hebben, als je dit maar transparant en op een eerlijke manier doet.

5. Wat zet ik nu op mijn zakelijke facebookpagina neer?
Net zoals dit bij al je andere Social Media accounts geldt, is dit ook van belang voor je zakelijke facebookpagina. Zorg er voor dat je een juiste balans maakt in de updates die je op je zakelijke facebookpagina neerzet. De ene keer een update met een link naar een landingspagina van je website, dan een paar tips die binnen je vakgebied liggen, links naar andere interessante sites en natuurlijk het schrijven van blogs waarmee je mensen vanuit je zakelijke facebookpagina naar je website leidt.

6. Aan welke regels moet ik mij houden?
Zorg er voor dat je mensen niet spamt met alleen maar commerciële berichten, want dan is de kans groot dat je net opgebouwde likes weer in snel tempo gaan afnemen. Houdt de regels van Facebook aan, wat betreft de zakelijke facebookpagina’s en gebruik zelf ook je gezonde verstand wat je wel en niet kan doen. Houd onderscheid tussen je vriendenpagina en je zakelijke facebookpagina en plaats op de laatste alleen de berichten die met je bedrijf te maken hebben. Wel kun je af en toe je (nieuwe) vrienden op de hoogte brengen van het bestaan van je zakelijke facebookpagina.

7. Het gebruik van foto’s en fimpjes op je zakelijke facebookpagina
Natuurlijk wil je professioneel overkomen met je zakelijke facebookpagina en plaats je geen vakantiefoto’s of aanstootgevende foto’s op je zakelijke pagina. Houd er altijd rekening mee dat er ook (potentiële) klanten of opdrachtgevers meelezen en die zouden maar een ‘rare’ indruk van je krijgen. Dat wil je niet hebben. Wel kun je passende foto’s en filmpjes plaatsen die met je bedrijf of vakgebied te maken hebben en die leuk zijn om te bekijken. Foto’s en filmpjes hebben nu eenmaal een hogere klikratio en hier kun je dus op een positieve manier gebruik van maken.

8. Via je zakelijke pagina meer bezoeker naar je website trekken
Door onder andere het schrijven van blogs en deze op je zakelijke facebookpagina te plaatsen, kun je ook meer verkeer naar je website leiden. Dit kun je ook weer meten in bijvoorbeeld Google Analytics. Op deze manier kun je je zakelijke facebookpagina heel goed inzetten voor je Social Media Marketing activiteiten.

9. Deelnemen aan Facebook Groepen binnen je vakgebeid
Zoek uit welke groepen er binnen je vakgebied bestaan en sluit je hierbij aan. Enerzijds voor je eigen zichtbaarheid, maar ook om te kijken hoe je ‘concurrenten’ het doen op facebook of om van elkaar te leren en je netwerk op te bouwen.

10. Geef regelmatig een Statusupdate
Zet minimaal 1 keer per dag een update op je zakelijke facebookpagina, zodat je zichtbaar blijft onder je likers en mensen jouw bedrijf als relevant, waardevol en professioneel blijven zien en jouw updates blijven volgen. Iets vaker kan ook, maar houd dan wel de juiste balans in de gaten en houd afwisseling in je berichten.

Laatste Facebooktip
Vind je het lastig om een professionele facebookheader voor je zakelijke facebookpagina te maken die voldoet aan de regels van Facebook en die er gelikt, aantrekkelijk en professioneel uit ziet? Vraag dan één van de businesspartners van Bisz om een onderscheidende facebookheader voor je te maken.


Corrie Heslinga
De schrijver van dit blog is Corrie Heslinga van Business Steps 4 Ondernemers. Zij is ondernemersadviseur, trainer en consultant en is gespecialiseerd in Social Media, Branding en Online Marketing. Zij geeft diverse workshops, trainingen en masterclasses binnen haar vakgebied om ondernemers te helpen om zichzelf online beter te profileren en onder meer SocialMedia in te zetten voor het vergroten van hun online zichtbaarheid, vindbaarheid en personal branding.
You may also like
blog - bellen
Bedrijf starten: De Telefoon: Hét ultieme wapen in de strijd voor (meer) omzet
Bedrijf starten: De dip – Wanneer moet je doorgaan met je bedrijf en wanneer moet je stoppen?
De dip – Wanneer moet je doorgaan met je bedrijf en wanneer moet je stoppen?

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage


× negen = 45

Nieuw! Gratis Online Training Webinar |"De 4 Elementen Van Succesvol Ondernemen"

Meldt je nu direct gratis aan en kies je datum en tijd!

x